Fiatal magyar fotóművész képein kelnek életre a rendszerváltás korának magyar luxuspanziói

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Rédling Hanna, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia tanszékének végzős hallgatója 2018 nyarán kezdett a rendszerváltás éveiben megnyitott magyarországi panziók fotózásába. Diplomasorozatának saját magáról is készített fotográfiái a legkarakteresebb helyszíneken készültek. 

„Előzetes foglalás után vendégként érkeztem a panziókba, a fotózásokra általában éjszaka került sor, a közösségi terekben készült képek viszont csak a tulajdonosok engedélyével valósulhattak meg. A különböző jelmezeket és kellékeket az aktuális koncepcióhoz magam találtam ki, amelyek az adott kor stílusjegyeihez és tárgykultúrájához igazodó darabok” – mondja munkamódszeréről a fiatal fotóművész. 

A szociofotóval, a vizuális szociológiával, vagy a vizuális antropológiával ellentétben „egy személyesebb történet jelenik meg a sorozatban, amiben kísérleti módon viszonyulok a hagyományos megrendezett fotóhoz, a dokumentumszerűséget ötvözöm a fikcióval” – mondta Rédling a Qubitnek.

Fotó: Rédling Hanna

„1989-ben a szüleim generációja hatalmas politikai, gazdasági és társadalmi változásokon ment keresztül. Az embereknek hirtelen kellett alkalmazkodniuk az új világrendhez. Egyszerre éreztek eufóriát és félelmet, izgalmat és szorongást a kifürkészhetetlen jövő miatt”– mondta a fotóművész. 

Fotó: Rédling Hanna

A panziók belső tereiben máig fennmaradtak azok a lakberendezési, belsőépítészeti megoldások, amelyek megmutatják, miként is képzelte el és valósította meg a fényűzést a rendszerváltó Magyarország ambiciózus polgársága. A képek kulisszái a gazdagságról szőtt harminc évvel ezelőtti vágyálmok vizuális lenyomatai. 

Fotó: Rédling Hanna

„A rendszerváltás panziói olyan helyet teremtettek számomra, ahol jobban megérthettem nem csak saját magamat, hanem azt is, hogy honnan jövünk, merre tartunk” – így a fotográfus.

Fotó: Rédling Hanna

Rédling tudatosan tartja titokban a helyszíneket, ezzel is elvetve a társadalom- és kultúrtörténeti katalogizálás lehetőségét. Szándéka szerint így sokkal hangsúlyosabbá válik a kollektív emlékezetet megteremtő vizuális atmoszféra.

Fotó: Rédling Hanna
Fotó: Rédling Hanna
Fotó: Rédling Hanna
Fotó: Rédling Hanna
Fotó: Rédling Hanna

A 2020-ban a Magyar Fotóművészek Szövetségének ösztöndíjasaként alkotó Rédling Hanna Color TV, Queen Beds, Exotik Dreams című diplomasorozatának témavezetője Máté Gábor, a MOME egyetemi adjunktusa, konzulense pedig a Capa-nagydíjas Kudász Gábor Arion volt.

Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző öt újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!

Korábbi kapcsolódó cikkeink: