Fiatal magyar fotóművész képein kelnek életre a rendszerváltás korának magyar luxuspanziói
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7nTWz5wqKK0a7k89s-xxs.jpeg?width=96&height=96&fit=crop)
Rédling Hanna, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia tanszékének végzős hallgatója 2018 nyarán kezdett a rendszerváltás éveiben megnyitott magyarországi panziók fotózásába. Diplomasorozatának saját magáról is készített fotográfiái a legkarakteresebb helyszíneken készültek.
„Előzetes foglalás után vendégként érkeztem a panziókba, a fotózásokra általában éjszaka került sor, a közösségi terekben készült képek viszont csak a tulajdonosok engedélyével valósulhattak meg. A különböző jelmezeket és kellékeket az aktuális koncepcióhoz magam találtam ki, amelyek az adott kor stílusjegyeihez és tárgykultúrájához igazodó darabok” – mondja munkamódszeréről a fiatal fotóművész.
A szociofotóval, a vizuális szociológiával, vagy a vizuális antropológiával ellentétben „egy személyesebb történet jelenik meg a sorozatban, amiben kísérleti módon viszonyulok a hagyományos megrendezett fotóhoz, a dokumentumszerűséget ötvözöm a fikcióval” – mondta Rédling a Qubitnek.
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7T08ouXHu9wvmOYZs.jpeg)
„1989-ben a szüleim generációja hatalmas politikai, gazdasági és társadalmi változásokon ment keresztül. Az embereknek hirtelen kellett alkalmazkodniuk az új világrendhez. Egyszerre éreztek eufóriát és félelmet, izgalmat és szorongást a kifürkészhetetlen jövő miatt”– mondta a fotóművész.
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7SyYAiVGQBOrmOYZs.jpeg)
A panziók belső tereiben máig fennmaradtak azok a lakberendezési, belsőépítészeti megoldások, amelyek megmutatják, miként is képzelte el és valósította meg a fényűzést a rendszerváltó Magyarország ambiciózus polgársága. A képek kulisszái a gazdagságról szőtt harminc évvel ezelőtti vágyálmok vizuális lenyomatai.
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7T0BT8WEl1UwmOYZs.jpeg)
„A rendszerváltás panziói olyan helyet teremtettek számomra, ahol jobban megérthettem nem csak saját magamat, hanem azt is, hogy honnan jövünk, merre tartunk” – így a fotográfus.
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7T0APEcmZkKlmOYZs.jpeg)
Rédling tudatosan tartja titokban a helyszíneket, ezzel is elvetve a társadalom- és kultúrtörténeti katalogizálás lehetőségét. Szándéka szerint így sokkal hangsúlyosabbá válik a kollektív emlékezetet megteremtő vizuális atmoszféra.
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7T0AW6eKrzT9mOYZs.jpeg)
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7T0Ad28rfrdvmOYZs.jpeg)
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7T0AgfvcGjMVmOYZs.jpeg)
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7T0AiwXjd1IWmOYZs.jpeg)
![](https://assets.4cdn.hu/kraken/7T0AmpPmMJLLmOYZs.jpeg)
A 2020-ban a Magyar Fotóművészek Szövetségének ösztöndíjasaként alkotó Rédling Hanna Color TV, Queen Beds, Exotik Dreams című diplomasorozatának témavezetője Máté Gábor, a MOME egyetemi adjunktusa, konzulense pedig a Capa-nagydíjas Kudász Gábor Arion volt.
Korábbi kapcsolódó cikkeink: