Fiatal magyar fotóművész képein kelnek életre a rendszerváltás korának magyar luxuspanziói
- Link másolása
- X (Twitter)
- Tumblr
Rédling Hanna, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia tanszékének végzős hallgatója 2018 nyarán kezdett a rendszerváltás éveiben megnyitott magyarországi panziók fotózásába. Diplomasorozatának saját magáról is készített fotográfiái a legkarakteresebb helyszíneken készültek.
„Előzetes foglalás után vendégként érkeztem a panziókba, a fotózásokra általában éjszaka került sor, a közösségi terekben készült képek viszont csak a tulajdonosok engedélyével valósulhattak meg. A különböző jelmezeket és kellékeket az aktuális koncepcióhoz magam találtam ki, amelyek az adott kor stílusjegyeihez és tárgykultúrájához igazodó darabok” – mondja munkamódszeréről a fiatal fotóművész.
A szociofotóval, a vizuális szociológiával, vagy a vizuális antropológiával ellentétben „egy személyesebb történet jelenik meg a sorozatban, amiben kísérleti módon viszonyulok a hagyományos megrendezett fotóhoz, a dokumentumszerűséget ötvözöm a fikcióval” – mondta Rédling a Qubitnek.
„1989-ben a szüleim generációja hatalmas politikai, gazdasági és társadalmi változásokon ment keresztül. Az embereknek hirtelen kellett alkalmazkodniuk az új világrendhez. Egyszerre éreztek eufóriát és félelmet, izgalmat és szorongást a kifürkészhetetlen jövő miatt”– mondta a fotóművész.
A panziók belső tereiben máig fennmaradtak azok a lakberendezési, belsőépítészeti megoldások, amelyek megmutatják, miként is képzelte el és valósította meg a fényűzést a rendszerváltó Magyarország ambiciózus polgársága. A képek kulisszái a gazdagságról szőtt harminc évvel ezelőtti vágyálmok vizuális lenyomatai.
„A rendszerváltás panziói olyan helyet teremtettek számomra, ahol jobban megérthettem nem csak saját magamat, hanem azt is, hogy honnan jövünk, merre tartunk” – így a fotográfus.
Rédling tudatosan tartja titokban a helyszíneket, ezzel is elvetve a társadalom- és kultúrtörténeti katalogizálás lehetőségét. Szándéka szerint így sokkal hangsúlyosabbá válik a kollektív emlékezetet megteremtő vizuális atmoszféra.
A 2020-ban a Magyar Fotóművészek Szövetségének ösztöndíjasaként alkotó Rédling Hanna Color TV, Queen Beds, Exotik Dreams című diplomasorozatának témavezetője Máté Gábor, a MOME egyetemi adjunktusa, konzulense pedig a Capa-nagydíjas Kudász Gábor Arion volt.
Korábbi kapcsolódó cikkeink:
Így jelentek meg a társadalmi problémák a Kádár-korszak szociofotóin
A szociofotó baloldali hagyományai ellenére kiszolgáltatott helyzetben volt az államszocializmusban. Hogyan jeleníthették meg a devianciákat, szubkultúrákat a képes újságok fiatal fotóriporterei? Egy művészeti irányzat, amelyet a rendszer egyszerre tűrt, tiltott és támogatott.
A magyar fotóművész, aki arcról felismer több száz csirkét
Percre pontosan időzített életük során egy számítógép vezérelte rendszer utal ki nekik minden korty vizet, minden falat ételt, minden percnyi fényt. Szalai Dániel fotográfus nemzetközi sikerű emlékművet állított az oltóanyaggyártásban kulcsszerepet játszó csirkéknek.
Három magyar fotós munkáját is kiemelték a világ legrangosabb természetfotós versenyén
Máté Bence mellett Potyó Imre és a 14 éves Koncz-Bisztricz Tamás is kiemelést kapott a londoni Természettudományi Múzeum fotóversenyén.