Kiderült, mi az a csillogó, nyálkás anyag, amit a Hold túlsó oldalán találtak

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Kínai kutatók közzétették annak a vizsgálatnak az eredményeit, amely során a Yutu–2 nevű holdjáró által 2019 júliusában talált különös, nyálkás anyagot elemezték. A Hold túlsó oldalának felfedezésére elindított Csang'o–4 küldetés eszközeinek nyolcadik holdi napján talált anyagról augusztus közepén jöttek az első hírek, és képek híján, pusztán a leírás alapján minden űrfanatikus képzeletét beindította az ismeretlen eredetű, zselészerű anyag.

Az Earth and Planetary Science Letters című lapban közzétett tanulmány szerint azonban kevésbé meglepő az anyag eredete: a kamerák képe és a spektrométeres vizsgálat alapján olvadt kőzetről van szó.

A spektrális szétválasztás nevű folyamat során a kutatók meg tudták állapítani az anyag összetételét, így az a leírás alapján egy 52x16 centiméteres, sötétzöldes színű, csillogó, becsapódás által kiváltott, olvadt törmelékkő (vagy breccsa). Ezek a tulajdonságok üveg jelenlétére utalnak, amit szintén olvadt becsapódásos kőzetekből, vagy vulkánkitörések maradványaiból gyűjtenek be.

A zöldesen csillogó, nyálkás anyag a Yutu–2 felvételénFotó: CNSA

A kutatók szerint az anyag azokhoz a törmelékkőmintákhoz hasonlít, amelyeket az Apollo-küldetések során a NASA űrhajósai is begyűjtöttek. Ugyanakkor azt is megjegyzik, hogy az elemzést végző rovernek rossz fényviszonyok mellett kellett dolgoznia, így az eredmények nem feltétlenül mérvadók.

A tanulmányban az anyag lelőhelyének környezetét is vizsgálták, a szerzők arra gyanakodnak, hogy a Hold felszínét borító regolit ezen a területen egy több forrásból származó keverék, a közeli Finsen- és Alder-kráterek kialakulásáért felelős becsapódások következménye.

A Yutu–2, amelynek jelentése: Jáde Nyúl 2Fotó: XINHUA

A Yutu–2 rover, amely eddig 463,26 méteres távot tett meg a Hold túlsó oldalán, hamarosan megkezdi a 20. holdi napját – a holdi napok és éjszakák körülbelül két földi hét hosszának felelnek meg.

Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző hat újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!