Kiderült, mi az a csillogó, nyálkás anyag, amit a Hold túlsó oldalán találtak

2020.07.08. · tudomány

Kínai kutatók közzétették annak a vizsgálatnak az eredményeit, amely során a Yutu–2 nevű holdjáró által 2019 júliusában talált különös, nyálkás anyagot elemezték. A Hold túlsó oldalának felfedezésére elindított Csang'o–4 küldetés eszközeinek nyolcadik holdi napján talált anyagról augusztus közepén jöttek az első hírek, és képek híján, pusztán a leírás alapján minden űrfanatikus képzeletét beindította az ismeretlen eredetű, zselészerű anyag.

Az Earth and Planetary Science Letters című lapban közzétett tanulmány szerint azonban kevésbé meglepő az anyag eredete: a kamerák képe és a spektrométeres vizsgálat alapján olvadt kőzetről van szó.

A spektrális szétválasztás nevű folyamat során a kutatók meg tudták állapítani az anyag összetételét, így az a leírás alapján egy 52x16 centiméteres, sötétzöldes színű, csillogó, becsapódás által kiváltott, olvadt törmelékkő (vagy breccsa). Ezek a tulajdonságok üveg jelenlétére utalnak, amit szintén olvadt becsapódásos kőzetekből, vagy vulkánkitörések maradványaiból gyűjtenek be.

photo_camera A zöldesen csillogó, nyálkás anyag a Yutu–2 felvételén Fotó: CNSA

A kutatók szerint az anyag azokhoz a törmelékkőmintákhoz hasonlít, amelyeket az Apollo-küldetések során a NASA űrhajósai is begyűjtöttek. Ugyanakkor azt is megjegyzik, hogy az elemzést végző rovernek rossz fényviszonyok mellett kellett dolgoznia, így az eredmények nem feltétlenül mérvadók.

A tanulmányban az anyag lelőhelyének környezetét is vizsgálták, a szerzők arra gyanakodnak, hogy a Hold felszínét borító regolit ezen a területen egy több forrásból származó keverék, a közeli Finsen- és Alder-kráterek kialakulásáért felelős becsapódások következménye.

A Jáde Nyúl 2
photo_camera A Yutu–2, amelynek jelentése: Jáde Nyúl 2 Fotó: XINHUA

A Yutu–2 rover, amely eddig 463,26 méteres távot tett meg a Hold túlsó oldalán, hamarosan megkezdi a 20. holdi napját – a holdi napok és éjszakák körülbelül két földi hét hosszának felelnek meg.