A Ritter Sport háborút nyert a Milka ellen a négyzet alakú csoki ügyében

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

A német Ritter Sport évtizedek óta a csokik jellegzetes alakjával különbözteti meg magát az édességpiacon a többi terméktől, a svájci Milka márka pedig tíz éve próbálja megtörni a Ritter Sport monopóliumát a négyzetes csokik piacán.

2016-ban a Milka állt nyerésre, és a négyzet alakú csokoládé szabadalmát törölték, ám szerdán fordult a kocka: a karlsruhei német szövetségi bíróság csütörtökön elutasította a Milka panaszát, és a Ritter Sport javára döntött.

A vállalati legenda szerint Clara Ritter 1932-ben találta ki a négyzetes csoki koncepcióját: olyan édességet akart, amely bárkinek a kabátzsebébe belefér anélkül, hogy összetörne, miközben a súlya nem kisebb, mint a megszokott, téglalap alakú csokiké. 

A szlogen – Quadratisch, praktisch, gut, azaz Négyzetes, praktikus és finom – 1970-ben született meg, és a család 1993-ban jutott el odáig, hogy oltalomba vétesse a védjegyévé vált dizájnt. A Milka 2010-ben kezdte el hirdetni négyzet alakú csokiját, ezért az azóta is családi cégként működő Ritter Sport bírósághoz fordult.

A ma a Mondelez amerikai nagyvállalat márkái közé tartozó Milka először nyert a szövetségi szabadalmi bíróságon, ám ezt a határozatot megszüntették, és a védjegyek ügyében ítélkező bíróság egy évvel később úgy döntött, hogy a Ritter Sport megtarthatja monopóliumát.

Ekkor fordult a Milka gyártója szövetségi bírósághoz, ott azonban most ismét elbukta a pert.

Németországban általában nem jár védelem a márkáknak, ha a termék „egyedülálló értéke” pusztán a formában rejlik. Ezúttal azonban másképp ítélte meg az ügyet a testület. Az indoklás szerint a fogyasztók a négyzetes formával azonosítják a csokoládé eredetét és minőségét. Megállapították továbbá, hogy a csoki alakjának nincs művészi értéke, és nem az vezet a termékek közötti árkülönbséghez.

A döntés azt jelenti, hogy a jövőben a németországi boltok polcain a Ritter Sport maradhat az egyetlen négyzetes csoki.

A Kit Kat hasonló ügye 2015-ben az Európai Bíróságig jutott, amely végül úgy ítélte meg, hogy a négybe törhető csokoládéformát a cég nem sajátíthatja ki, azt a brit Cadburynek is joga van alkalmazni. 2018-ban került pont az ügy végére, amikor a bíróság elutasította a Kit Kat-tulajdonos Nestlé fellebbezését. 


Kapcsolódó cikkek a Qubiten: