Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg. A csütörtökön közzétett 2020-as Edison100 válogatásban vannak tanodák, cégek, informális csoportok, digitális kompetenciákat fejlesztő programok, civil szervezetek, de még gyerekétkeztetéssel foglalkozó vállalkozás is. Ezek alapján színes képet kaphatunk arról, hogy milyen lehetőségei vannak azoknak a szülőknek és gyerekeknek, akik a tanulást nem csak iskolában képzelik el.
Az Edisonplatformot 2019-ben hívta életre a cégek által alapított nonprofit Bridge Budapest Egyesület azzal a céllal, hogy segítse és előremozdítsa az üzleti életben jelen lévő szereplők és a társadalmi kérdésekkel foglalkozó kezdeményezések találkozását. Már a Bridge Budapest is foglalkozik oktatással, hiszen a Logiscoollal közösen szervezik a 9-14 év közötti gyerekek vállalkozói és üzleti szemléletmódját fejlesztő Bridge Bizniscoolt, ahol játékos módon mutatják be a gazdasági élet és a vállaltok, vállalkozások működését.
Az Edisonplatformmal azt szeretnék bizonyítani, hogy vannak itthon olyan üzleti szereplők, akik értékalapon és hosszú távon hoznak üzleti döntéseket, hogy hatással tudnak lenni a társadalmi folyamatokra, illetve, hogy a gyakran elszigetelten működő oktatási programokat egy platformra lehet hozni, azok kommunikációját elő lehet segíteni. Az Edison100 pedig olyan készség- és tudásalapú kezdeményezésekből álló lista, amely láthatóvá és elérhetővé is teszi ezeket.
De miért pont ez a 100(+1+9)?
A Bridge Budapest februárban kezdte el felkutatni azokat a programokat, amelyek később a 100-ba kerültek. A platform oldalán március elejéig lehetett jelölteket állítani, majd a közel 450 ajánlásból az Edisonplatform Gondolkodó Körének szakmai közössége döntött a végső 100-ról. Jövőre is lesz Edison100, tehát a lehetőség mindenki számára adott, aki kigondolt valamilyen fejlesztő, szórakoztató, aktív tevékenységet, hogy olyan készségeket fejlesszen és olyan tudást adjon át, ami valóban kamatoztatható a gyerekek számára.
A weboldalon 100 helyett valójában 110 program található nyolc (plusz egy) kategóriára osztva, amelyek világossá teszik az Edisonplatform értékpreferenciáit az oktatási fejlesztésekkel kapcsolatban.
- világ és én (10 program)
- tudomány (16 program)
- digitális világ (16 program)
- kreatív (19 program)
- egészség (10 program)
- fenntarthatóság (9 program)
- esély (14 program)
- tudatos nevelés (7 program)
- és a Gondolkodó Kör kezdeményezései (9 program)
A plusz 10-et feltehetően a Gondolkodó Kör tagjainak a programjai adják, így például a tetovált tanár, a Jocó bácsi világa, az Apaépítő projekt vagy az UNICEF két programja, a Kilátó élményprogram és az Ébresztő-óra.
Mi történt tavaly óta?
2019-ben mutatták be az első 100-at, ami már akkor is 101 volt, de abba még beletartozott a Gondolkodó Kör nyolc programja is. A kategóriák is mások voltak, hiszen tavaly 6 (digitális világ, esély, fenntarthatóság, kreatív, tudatos nevelés, tudomány) fogalom mentén határozták meg azokat. Idén tehát a világ és én, valamint az egészség kategóriáival bővítették a preferenciákat. Ez fontos is, hiszen az oktatás egyik kiemelt céljának kell lennie, hogy a gyerekek a mikro- és makrokörnyezetükre is ható felnőtteké váljanak, sőt akár már gyerekkorban képesek legyenek változásokat elérni, a körülöttük zajló folyamatokra hatással lenni, azokat értelmezni. A kategóriák azért is lehetnek lényegesek, mert tavaly kategóriagyőzteseket hirdettek, ami feltehetően idén is meglesz.
A tavalyi jelöltek közül közel 40 program idén is felkerült a listára, de így is 70 újjal ismerkedhet meg a nagyközönség. A tavalyi kategóriagyőztesek – egy kivétellel – idén is bemutatkoznak, de érdekesség, hogy 2019 közönségdíjasa a Tanuláskönnyítő Program most nem szerepel az Edison100 listán.
Mivel az Edison100-ban szereplő kezdeményezések valóban működő programok, a weboldal támogatja a specifikus keresést. Tapasztalatom szerint érdemes csak a lokációt megadni az első kereséshez, így láthatóvá válik, hogy az ország egyes területein milyen programok zajlanak. Nyugat-Dunántúlon például biztos, hogy foglalkozhat a gyerekünk dizájnpedagógiával, míg Észak-Magyaroszágon részt vehet a Da Vinci Pizsamapartin. Budapesten pedig több mint 90 tevékenységet ajánl fel a felület.
Magolás helyett kritikai gondolkodás
A helyszínek mellet kompetenciákra is érdemes rákeresni. Érdekes, hogy a kulcskompetenciák (anyanyelvi kommmunikáció, matematikai kompetenciák, tanulás tanulása stb.) helyett egészen más készségek kerültek a keresési lehetőségek közé:
- kritikus gondolkodás/problémamegoldás,
- kreativitás,
- kommunikáció,
- együttműködés,
- kíváncsiság,
- kezdeményezőkészség,
- kitartás,
- alkalmazkodás/reziliencia,
- vezetés/irányítás,
- szociális és kulturális nyitottság,
- önbizalom és önismeret
Ez a lista nyilvánvalóvá teszi, hogy az Edisonplatform létrehozói milyen készségeket tartanak fontosnak a 21. században. Hiszen az írás, az olvasás, a matek és az idegennyelvi ismeret mellett fontos, hogy a gyerek kitartása, nyitottsága és kritikai gondolkodása is fejlődjön.
Engem például az érdekelt, hogy az egyik új kategória, a világ és én, illetve a kritikus gondolkodás/problémamegoldás keresési halmaz milyen programokat jelenít meg. Ennek alapján találtam rá a LogIQa Stúdióra, vagy csatlakozhattam a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány egyik Vox Pop Vitajáték eseményéhez.
Lehet szavazni is!
De mit ér a fejlesztés a közönség véleménye nélkül? Ezért augusztus 25-ig a Divany.hu-n lehet szavazni a legszimpatikusabb programra. Itt a Gondolkodó Kör kezdeményezései nem találhatók meg, csak a további 100(+1) program. A szavazás lezárultával pedig a legtöbb szavazatot szerző szervezet megkapja az Edisonplatform közönségdíját.
A szerző tanulásszervező, az Újpedagógia program alapítója és trénere. Korábbi cikkei a Qubiten itt olvashatók.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: