Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg. A csütörtökön közzétett 2020-as Edison100 válogatásban vannak tanodák, cégek, informális csoportok, digitális kompetenciákat fejlesztő programok, civil szervezetek, de még gyerekétkeztetéssel foglalkozó vállalkozás is. Ezek alapján színes képet kaphatunk arról, hogy milyen lehetőségei vannak azoknak a szülőknek és gyerekeknek, akik a tanulást nem csak iskolában képzelik el.

Az Edisonplatformot 2019-ben hívta életre a cégek által alapított nonprofit Bridge Budapest Egyesület azzal a céllal, hogy segítse és előremozdítsa az üzleti életben jelen lévő szereplők és a társadalmi kérdésekkel foglalkozó kezdeményezések találkozását. Már a Bridge Budapest is foglalkozik oktatással, hiszen a Logiscoollal közösen szervezik a 9-14 év közötti gyerekek vállalkozói és üzleti szemléletmódját fejlesztő Bridge Bizniscoolt, ahol játékos módon mutatják be a gazdasági élet és a vállaltok, vállalkozások működését. 

Az Edisonplatformmal azt szeretnék bizonyítani, hogy vannak itthon olyan üzleti szereplők, akik értékalapon és hosszú távon hoznak üzleti döntéseket, hogy hatással tudnak lenni a társadalmi folyamatokra, illetve, hogy a gyakran elszigetelten működő oktatási programokat egy platformra lehet hozni, azok kommunikációját elő lehet segíteni. Az Edison100 pedig olyan készség- és tudásalapú kezdeményezésekből álló lista, amely láthatóvá és elérhetővé is teszi ezeket.  

De miért pont ez a 100(+1+9)?

A Bridge Budapest februárban kezdte el felkutatni azokat a programokat, amelyek később a 100-ba kerültek. A platform oldalán március elejéig lehetett jelölteket állítani, majd a közel 450 ajánlásból az Edisonplatform Gondolkodó Körének szakmai közössége döntött a végső 100-ról. Jövőre is lesz Edison100, tehát a lehetőség mindenki számára adott, aki kigondolt valamilyen fejlesztő, szórakoztató, aktív tevékenységet, hogy olyan készségeket fejlesszen és olyan tudást adjon át, ami valóban kamatoztatható a gyerekek számára.

A weboldalon 100 helyett valójában 110 program található nyolc (plusz egy) kategóriára osztva, amelyek világossá teszik az Edisonplatform értékpreferenciáit az oktatási fejlesztésekkel kapcsolatban. 

  • világ és én (10 program)
  • tudomány (16 program)
  • digitális világ (16 program)
  • kreatív (19 program)
  • egészség (10 program)
  • fenntarthatóság (9 program)
  • esély (14 program)
  • tudatos nevelés (7 program)
  • és a Gondolkodó Kör kezdeményezései (9 program)

A plusz 10-et feltehetően a Gondolkodó Kör tagjainak a programjai adják, így például a tetovált tanár, a Jocó bácsi világa, az Apaépítő projekt vagy az UNICEF két programja, a Kilátó élményprogram és az Ébresztő-óra

Mi történt tavaly óta? 

2019-ben mutatták be az első 100-at, ami már akkor is 101 volt, de abba még beletartozott a Gondolkodó Kör nyolc programja is. A kategóriák is mások voltak, hiszen tavaly 6 (digitális világ, esély, fenntarthatóság, kreatív, tudatos nevelés, tudomány) fogalom mentén határozták meg azokat. Idén tehát a világ és én, valamint az egészség kategóriáival bővítették a preferenciákat. Ez fontos is, hiszen az oktatás egyik kiemelt céljának kell lennie, hogy a gyerekek a mikro- és makrokörnyezetükre is ható felnőtteké váljanak, sőt akár már gyerekkorban képesek legyenek változásokat elérni, a körülöttük zajló folyamatokra hatással lenni, azokat értelmezni. A kategóriák azért is lehetnek lényegesek, mert tavaly kategóriagyőzteseket hirdettek, ami feltehetően idén is meglesz. 

A tavalyi jelöltek közül közel 40 program idén is felkerült a listára, de így is 70 újjal ismerkedhet meg a nagyközönség. A tavalyi kategóriagyőztesek – egy kivétellel – idén is bemutatkoznak, de érdekesség, hogy 2019 közönségdíjasa a Tanuláskönnyítő Program most nem szerepel az Edison100 listán. 

Mivel az Edison100-ban szereplő kezdeményezések valóban működő programok, a weboldal támogatja a specifikus keresést. Tapasztalatom szerint érdemes csak a lokációt megadni az első kereséshez, így láthatóvá válik, hogy az ország egyes területein milyen programok zajlanak. Nyugat-Dunántúlon például biztos, hogy foglalkozhat a gyerekünk dizájnpedagógiával, míg Észak-Magyaroszágon részt vehet a Da Vinci Pizsamapartin. Budapesten pedig több mint 90 tevékenységet ajánl fel a felület. 

Illusztráció: Edisonplatform

Magolás helyett kritikai gondolkodás

A helyszínek mellet kompetenciákra is érdemes rákeresni. Érdekes, hogy a kulcskompetenciák (anyanyelvi kommmunikáció, matematikai kompetenciák, tanulás tanulása stb.) helyett egészen más készségek kerültek a keresési lehetőségek közé:

  • kritikus gondolkodás/problémamegoldás,
  • kreativitás,
  • kommunikáció,
  • együttműködés,
  • kíváncsiság,
  • kezdeményezőkészség,
  • kitartás,
  • alkalmazkodás/reziliencia,
  • vezetés/irányítás,
  • szociális és kulturális nyitottság,
  • önbizalom és önismeret

Ez a lista nyilvánvalóvá teszi, hogy az Edisonplatform létrehozói milyen készségeket tartanak fontosnak a 21. században. Hiszen az írás, az olvasás, a matek és az idegennyelvi ismeret mellett fontos, hogy a gyerek kitartása, nyitottsága és kritikai gondolkodása is fejlődjön. 

Engem például az érdekelt, hogy az egyik új kategória, a világ és én, illetve a kritikus gondolkodás/problémamegoldás keresési halmaz milyen programokat jelenít meg. Ennek alapján találtam rá a LogIQa Stúdióra, vagy csatlakozhattam a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány egyik Vox Pop Vitajáték eseményéhez.  

Lehet szavazni is! 

De mit ér a fejlesztés a közönség véleménye nélkül? Ezért augusztus 25-ig a Divany.hu-n lehet szavazni a legszimpatikusabb programra. Itt a Gondolkodó Kör kezdeményezései nem találhatók meg, csak a további 100(+1) program. A szavazás lezárultával pedig a legtöbb szavazatot szerző szervezet megkapja az Edisonplatform közönségdíját. 

A szerző tanulásszervező, az Újpedagógia program alapítója és trénere. Korábbi cikkei a Qubiten itt olvashatók. 

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: