Reményt adnak az űrhajósoknak a kigyúrt mutáns egerek, amelyek az űrben is izmosak maradtak

2020.09.09. · tudomány

Egy hónapig állomásoztak génmódosított, kigyúrt egerek a Nemzetközi Űrállomáson (ISS). Az utazásról úgy tértek vissza, hogy ugyanolyan jó formában maradtak, mint a Földön – közölte a kísérletet végző kutatócsoport hétfőn.

A kutatás eredménye azt ígéri, hogy később esetleg az emberi testben is meg tudják gátolni az izom- és csonttömeg elvesztését, amire egyfelől a hosszú űrutazások, például a Mars-küldetések teljesítéséhez lesz szükség, másfelől az ágyhoz vagy kerekesszékhez szögezett emberek számára jelenthet új reményt.

A hatalmas egér kezelés

A Connecticuti Egyetem Jackson laboratóriumának munkatársa, Se-Jin Lee vezette kutatócsoport 40 fiatal nőstény egeret küldött az ISS-re decemberben a SpaceX rakétájával. Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ban kedden megjelentetett tanulmány szerint az a 24 példány, amelyet nem vetettek alá előzetes kezelésnek, jelentős, 18 százalékig terjedő mértékben veszített csont- és izomtömegéből – ahogy a tudósok számítottak is rá.

Nyolc génszerkesztett társuk azonban annyira jól átvészelte az űrutazást, hogy izmaik hasonló méretűek vagy ugyanakkorák maradtak, mint a Kennedy űrközpontban maradt, ugyancsak génmódosított kontrollcsoport tagjaié.

A genetikai eljárást a tudósok mighty mouse treatmentként, vagyis hatalmas egér kezelésként emlegetik: az így módosított egerek mintegy kétszer akkora izmokat növesztettek, mint a kezeletlenek, és így indultak el az űrbe. A kezelés lényege, hogy blokkolnak egy fehérjepárt, amelyek az izomtömeg-növekedést korlátozzák.

A kutatók azt is vizsgálták, mi történik azokkal az egerekkel, amelyek az űrállomáson estek át a hatalmas egér kezelésen: nos, ez a nyolc állat jelentős mértékben megnövekedett izmokkal tért vissza az űrből. Az egereket az űrben három űrhajós gondozta, ők végezték a vizsgálatokat, és ők is injekciózták az állatokat: Christina Koch és Jessica Meir, akik tavaly ősszel hajtották végre az első kizárólag női űrsétát, valamint Andrew Morgan. Mindhárman társszerzők a tanulmányban.

A SpaceX mind a negyven egeret jó állapotban hozta vissza, januárban landoltak a Csendes-óceánon, a kaliforniai partok közelében. A kezeletlen egerek közül néhánynál már itt a Földön módosítottak a kérdéses génpárt, aminek következtében gyorsan nagyobb tömegű izmot építettek, mint kezeletlen társaik.

Ahhoz azonban, hogy a módszert embereknél is kipróbálhassák, még több évi kutatásra lesz szükség – mondta Emily Germain Lee, Lee felesége, aki a Connecticuti Gyermekgyógyászati Központ munkatársa, és ugyancsak közreműködött a tanulmányban.

Lee szerint a kutatás annyi további genetikai beavatkozási lehetőségre derített fényt, hogy a bőség zavarával küzdenek a további kutatási irányokat illetően.