Csak az a patkány „nevet” a csikizésen, amelyik szereti

2020.09.22. · tudomány

Laboratóriumi patkányok különböző hangjait vizsgálva brit tudósok képesek voltak megállapítani, melyik állat élvezi, és melyikük nem szereti, ha megcsiklandozzák – derül ki a Current Biology tudományos folyóiratban megjelentetett kutatásból.

A felfedezés új információkkal szolgál a patkányok érzelmi életéről, ami talán elsőre nem tűnik világmegváltó felfedezésnek, de egy korábbi kutatás szerint befolyásolhatja a patkányokkal végzett laboratóriumi kísérletek eredményeit. A tudósok úgy találták, hogy az állatok hosszú távú érzelmi állapota hatással van rá, hogyan reagálnak a pozitív vagy a negatív ingerekre. A behavioristák számára ez fontos tényező lehet magatartást vizsgáló kutatásaik tervezésekor és lebonyolításakor.

A tudósok már régóta sejtették, hogy azok a cérnavékony hangok, amelyeket a patkányok a csikizéskor vagy dögönyözéskor kiadnak, hasonlóak az emberi nevetéshez, de eddig nem volt rá mód, hogy ezt ténylegesen igazolják. Különben is, az emberi nevetés nagyon összetett jelenség, és jó néhányan akkor is nevetéssel reagálnak a csiklandozásra, ha egyáltalán nem élvezik.

A kutatók a patkányok cincogásának vizsgálatára most olyan behaviorista tesztet fejlesztettek ki a Bristoli Egyetemen, amely képes mérni az egyes állatok érzelmi tapasztalatát – ezt az adatot vetették össze a csiklandozás hatására kiadott hangokkal. Az eredmények azt mutatják, hogy néhány patkány nagyon sokszor hallatja a hangját, mások pedig egyáltalán nem, vagy alig, és ez közvetlenül kapcsolatba hozható érzelmi tapasztalásukkal. A legtöbbet cincogó patkányok adták a legpozitívabb érzelmi reakciót a csikizésre, amelyek viszont némák maradtak vagy csak ritkán adtak hangot, nem élvezték a dögönyözést.

Emma Robinson, a tanulmány vezető szerzője és a Bristoli Egyetem pszichofarmakológia-professzora úgy vélte, a pozitív érzelmi reakció mérhetővé tétele jó eszköz lehet arra, hogy növeljék a kísérleti állatok jólétét. A kutatócsoport jelenleg azon dolgozik, hogy megnézze, a patkányok cincogása a csiklandozáson kívül más szituációban is jelzi-e az érzelmeiket.