Más állatok trágyájával védekeznek támadóik ellen a vietnámi méhek

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Vietnámi kutatók figyeltek fel egy a rovarvilágban párját ritkító jelenségre: a PLOS ONE folyóiratban december 9-én publikált tanulmányuk szerint először tapasztaltak eszközhasználatot méheknél.

Megfigyeléseik szerint a Vietnámban őshonos indiai mézelő méhek (Apis cerana) a nektár és a virágpor mellett rendszeresen gyűjtenek madár- és emlősfekáliát is természetes környezetükből, de csak akkor repülnek rá a trágyára, amikor feltűnik fészkük közelében az egyik legveszélyesebb ellenségüknek számító, Vietnámban invazívnak száímtó  Vespa soror néven ismert méhgyilkos darázsfaj.

Az indiai méhek ilyenkor a szipókáikkal begyűjtött fekáliát a fészkük bejáratára kenik, olykor halmokat, oszlopokat is készítenek belőle, amitől a fészekrabló darazsak elriadnak. Hogy mitől hatásos a védekezésnek ez a formája, azt a vietnámi kutatók még nem derítették ki, ugyanakkor állításuk szerint ez az első példája a méhek eszközhasználatának.

Ázsiai mézelő méhFotó: Wikipédia

A viselkedéskutatási szakirodalom szerint a madaraknál és emlősöknél gyakori eszközhasználat első számú kritériuma, hogy egy állat olyan, a környezetében található anyaggal operál, amely nem a tápláléka, és eredeti funkcióját megváltoztatva saját céljaira hasznosítja.

A kutatók szerint a Vietnámban őshonos indiai mézelő méhek így járnak el, amikor trágyából építenek maguknak védelmi rendszert.