Kifogástalan állapotú farkastetemet találtak Kanadában

2020.12.25. · tudomány

A permafroszt tökéletes állapotban őrizte meg annak a farkaskölyöknek a tetemét, amelyre 56-57 ezer évvel ezelőtt szakadt rá a barlang, a kutatók szerint ez a legjobb állapotban fennmaradt farkasmúmia, amit ismer a tudomány. A kölyköt egy aranybányász találta meg 2016-ban Dawson City közelében, a kutatók nemrégiben tették közzé a holttest vizsgálatáról szóló tanulmányukat.

Julie Meachen paleontológus, a tanulmány vezető szerzője szerint a farkastetem vizsgálata alapján a táplálkozásáról is sokat megtudtak: a jégkorszakról alkotott képünk alapján arra számítottak, hogy szárazföldi növényevőkre vadászott, a lelet alapján viszont úgy tűnik, hogy gyakran fogyasztott lazacot.

photo_camera A farkaskölyök maradványai Fotó: YouTube

Az Észak-Amerikában és Kanadában élő farkasok között ez nem számít ritkaságnak, de ez az első alkalom, hogy jégkorszaki farkast tanulmányozhattak a kutatók, hasonló lelet eddig csak Szibériában és Oroszországban került elő, igaz, a szibériai farkas csak harmincezer éves volt.

Zhúr

A kutatók nem tudják, mi történhetett a falka többi tagjával, a beomlott barlangban csak a 6-8 hetes farkaskölyök maradványait találták meg, Meachen szerint elképzelhető, hogy egyke kölyök volt. Valószínűleg az omlás során pusztult el, ami jó hír azok számára, akik attól tartanának, hogy sokáig szenvedett, a maradványok alapján úgy tűnik, hogy nem éhhalál okozta a halálát.

A kutatók szerint a farkasok Alaszkában és a Yukonban a pleisztocén csúcsragadozójának számított, de ilyen épségben nem maradtak fenn más maradványok. A farkaskölyköt a helyi őslakos törzs, a Tr’ondëk Hwëch’in nyelvén Zhúrnek (ejtsd: „zsőr") keresztelték el, a név farkast jelent.

A farkas fontos szerepet játszik az őslakosok hitvilágában, Zhúr maradványait a Yukon Beringia Interpretative Centre nevű múzeumban helyezték el. Roberta Joseph, a törzs egyik főnöke szerint a farkaskölyök kiállításával az őslakos hitvilág és a modern tudomány közösen mutat meg egy szeletet Kanada múltjából, Zhúrt pedig az őseik küldték a mai embereknek, hogy ezzel is megmutassák, milyen világban élhettek annak idején.