Sokkal több vizet rejtegethet a Mars a felszín alatt, mint eddig hittük

2021.06.29. · tudomány

Amikor 2018-ban az európai marskutató szonda, a Mars Express által készített radarképek alapján bejelentették, hogy a bolygó déli pólusánál jelentős vízmennyiségre bukkantak a felszín alatt másfél kilométerrel, még csak egyetlen 19 kilométer széles tóról volt szó. Tavaly ugyanazok a kutatók közölték, hogy újabb három, egyenként 10 kilométeres átmérőjű felszín alatti tavat fedeztek fel a környéken.

Most egy másik kutatócsoport vizsgálta meg a Mars Express adatait: az Arizonai Állami Egyetem és a NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) kutatói a szonda 15 évének 44 ezer észlelését böngészték át, és több tucat olyat radarképre bukkantak, amelyek hasonlítanak a felszín alatti tavakként értelmezett képekre. Csakhogy több olyan potenciális tavat is találtak, amely nagyon közel van a fagyos marsi felszínhez, így semmi sem indokolja igazán, hogy folyékony tudjon maradni a vize.

„Nem vagyunk biztosak abban, hogy ezek a jelek folyékony vízre utalnak, vagy sem, de az biztos, hogy sokkal több van belőlük, mint amennyiről az eredeti tanulmányban beszámoltak. Vagy nagyon sok folyékony víz van a Mars déli pólusának mélyén, vagy valami másra utalnak ezek a jelek” – mondta Jeffrey Plaut, a JPL kutatója.

Jégtakaró a Mars déli pólusán
photo_camera Jégtakaró a Mars déli pólusán Forrás: ESA/DLR/FU Berlin/Bill Dunford

Arra, hogy a sekélyen fekvő tavak vizét mi tarthatná folyékony állapotban, a vulkanikus tevékenység lenne a legkézenfekvőbb megoldás, azonban az arizonai egyetem kutatója, Aditya Khuller szerint arra még nem találtak bizonyítékot, hogy vulkanikus aktivitást mutatna a Mars déli pólusa.

„A feltérképező munkánk néhány lépéssel közelebb vihet ahhoz, hogy megértsük ezeknek a radarképeknek a jelentését” – mondta Plaut, aki abban reménykedik, hogy a Geophysical Research Letters folyóiratban közzétett eredmények hatására mások is megvizsgálják az adatokat, és hamarosan fény derülhet a Mars felszín alatti vízkészletének titkaira.