Magyar műszerek segítik a NASA legújabb misszióját

2021.11.05. · tudomány

A tervek szerint november 6-án, szombaton útnak indul a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) az amerikai űrhivatal, a NASA SpaceX Crew-3 küldetése az Energiakutatási Kutatóközpont (EK) Űrkutatási Laboratóriumának dózismérőivel a fedélzetén – adta hírül az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat honlapja.

Az eredetileg október 31-re tervezett startot először az időjárás, utána pedig a küldetésen résztevő négy űrhajós egyikének kisebb egészségügyi problémája miatt kellett elhalasztani.

Az azonos detektortípusokkal, sztenderd összeszerelésben, szimultán végzett mérések az ISS aktuális sugárzási terét térképezik fel. A világűrben uralkodó sugárzási környezet ugyanis nagyon összetett és változékony, hiszen jelentősen befolyásolja a naptevékenység, többek között a napfoltok számossága és egyéb intenzív jelenségek, mint például a napkitörések. De a földfelszín feletti pályamagasság növekedése vagy csökkenése is mérhető módon befolyásolja az űrhajósokat érő ionizáló sugárzást.

Az Energiakutatási Kutatóközpont DOSIS dózismérője startra kész csomagolásban
photo_camera Az Energiakutatási Kutatóközpont DOSIS dózismérője startra kész csomagolásban Fotó: Majoross Dóra/ Energiakutatási Kutatóközpont

Az űrállomás minden modulja különbözőképpen árnyékolt, így más-más dozimetriai értékre lehet számítani attól függően, hogy milyen a falvastagság, illetve hogy az adott szegmenst mennyire védi a többi modul a kozmikus sugárzástól.