Magyar kutatók új algoritmusa segíti a váratlan események előrejelzését

2022.01.31. · tudomány

A Wigner Fizikai Kutatóközpont Komputációs Tudományok osztályának kutatói a Scientific Reports folyóiratban publikálták az általuk kidolgozott új számítógépes módszer részleteit. A Benkő Zsigmond, Bábel Tamás és Somogyvári Zoltán által jegyzett tanulmányban leírt anomália-detekciós algoritmussegítséget nyújthat váratlan események (akár egy szívroham vagy egy következő világválság) előrejelzéséhez – olvasható az Eötvös Lóránd Kutatási Hálózat (ELKH) hétfői közleményében.

A tanulmányban ismertetett módszerben rejlő lehetőségeket a kutatók először olyan számítógépes teszteken keresztül szemléltették, amelyek során ők generálták és helyezték el az anomáliákat. Így megmutatták, hogy olyan egyedi események felfedezésére is képes, amelyek az emberi szem számára sokszor láthatatlanok, és amelyekkel más hasonló anomália-detekciós algoritmusok nem boldogulnak. „Amikor azonban az új algoritmust valódi, mért adatsorokon alkalmazták – ahol már egy-egy rendkívüli esemény ismert volt –, megtalálta például a szív működését figyelő egyik EKG-adatsoron az alvás során bekövetkező rövid légzésmegakadás (apnoe) jeleit, ami segítséget jelenthet az orvosoknak a megfelelő kezelés kiválasztásában” – írja az ELKH honlapja.

A közlemény szerint az algoritmus a banki tranzakciók korábbi adatait vizsgálva az egyik fontos kamatmutató, a LIBOR-index alapján rendkívüli eseményt jelzett a 2008-as nagy pénzügyi összeomlást megelőző időszakban is.