Németországban génmódosított disznók klónozását tervezik, hogy a szívüket emberekbe ültethessék

2022.02.04. · tudomány

A müncheni Lajos–Miksa Egyetem kutatói arra készülnek, hogy már idén elkezdik a genetikailag módosított disznók klónozását és tenyésztését annak érdekében, hogy a januári, amerikai áttöréshez hasonlóan Németországban is elkezdődhessen az állati szívek emberbe ültetésének korszaka.

A Marylandi Orvostudományi Egyetem kutatói világelsőként ültettek egy sertésből kioperált, majd 10 génmódosításon átesett szívet egy halálos beteg, minden más lehetőségtől elesett emberbe. A férfi orvosai szerint a páciens jól reagált a beavatkozásra, bár továbbra is fennáll a fertőzés, a szervkilökődés vagy a magas vérnyomás kockázata.

Eckhard Wolf, az müncheni egyetem állatorvos-genetikusa a Reutersnek elmondta, hogy kutatócsoportjának célja szerint az Auckland-szigetekről származó sertés tájfajtából módosított új klónok 2025-re készen is állhatnak a transzplantációs kísérletekre. „A mi tervünk az, hogy egy egyszerűbb modellel, öt genetikai módosítással dolgozzunk” – mondta a kutató.

Az első klónozott malacok Kínában, 2006-ban
photo_camera Az első klónozott malacok Kínában, 2006-ban Fotó: EyePress via AFP

Az állatból emberbe történő szervátültetéseket 20 éve kutató Wolf elmondta, hogy csapata a még mindig nem túl hatékony klónozás technikájához nyúlna, hogy létrehozza az első, „alapító” állatokat, hogy belőlük a jövőben genetikailag azonos generációkat tenyésszenek. Az első generációknak idén kellene megszületnie, szívüket pedig először páviánokon tesztelnék, mielőtt két-három év múlva engedélyt kérnének az emberi klinikai vizsgálatra.

A terv heves vitát váltott ki Németországban, ahol az európai államok közül az egyik legalacsonyabb a szervadományozási arány, és ahol nagyon erős az állatvédelmi mozgalom.

Az úgynevezett xenotranszplantációt olyan embereknél alkalmazzák, akiknél szervi elégtelenséget diagnosztizálnak, de nincs más kezelési lehetőségük – Németországban 2021 végén mintegy 8500 ember neve szerepelt a várólistán. Wolfék szerint az állati donorok segíthetnének lerövidíteni a listát, de a terv ellen tiltakozók azzal érvelnek, hogy a technológia átgázol az állatok jogain, és a sertéseket gyakorlatilag szervgyárakká degradálja, miközben a kísérletbe bevont páviánok kínok között pusztulnak el.

2019 februárjában 57 ezer aláírás érkezett arra a petícióra, amelyben az Orvosok az Állatkísérletek Ellen nevű német érdekcsoport a xenotranszplantációs kutatások betiltását követelte. „Az állatok nem szolgálhatnak pótalkatrészekként az embereknek. Egy háziállatnak, egy haszonállatnak, egy klónnak és egy természetes úton született állatnak ugyanolyan szükségletei, félelmei és jogai vannak” – mondta Kristina Berchtold, az AWA német állatvédő egyesület müncheni vezetője.