Eddig nem ismert rejtélyes csillagtípust azonosítottak német asztrofizikusok

2022.02.15. · tudomány

Minden eddigi csillagfejlődési teóriát felülír a PG1654+322 és PG1528+025 lajstromszámú csillagok megfigyelése. A Tübingeni Egyetem Klaus Werner professzor vezette kutatócsoportja ugyanis azt találta, hogy két objektum felszínét a hélium égéstermékei mellett szén és oxigén alkotja. A Monthly Notices of the Royal Astronomical Society folyóiratban publikált eredményeik szerint a vizsgált csillagok mérete és hőmérséklete arra utal, hogy azok belsejében még zajlik a hélium fúziója.

A felfedezés azért meglepő, mert a csillagevolúció eddig megismert folyamatai alapján ilyen objektumok nem létezhetnének a világegyetemben. A Naphoz hasonló égitestek életciklusának hanyatló, vörös óriás fázisában fuzionál szénné a hélium, amelyből a csillag kifogyva többnyire fehér törpévé roskad össze. „Normális esetben azt várnánk, hogy az ilyen felszíni összetételű csillagok már befejezték a hélium elégetését, és haladnak a fehér törpévé válás felé. Az általunk vizsgált új csillagok próbára teszik eddigi tudásunkat" – idézi az IFL Science Werner professzort.

A PG1654+322 és a PG1528+025 rejtélyes viselkedésére a La Plata Egyetem és a Max Planck Asztrofizikai Intézet csillagászaiból álló kutatócsoport talált magyarázatot. A német felfedezésre reflektáló tanulmányuk szerint a szóban forgó objektumok egy nagyon ritka csillagfúziós esemény során keletkezhettek két fehér törpecsillag találkozása nyomán.

Fantáziarajz két fehér törpe találkozásáról
photo_camera Fantáziarajz két fehér törpe találkozásáról Fotó: Nicole Reindl

Bár a jelenlegi ismeretek alapján a fehér törpék összeolvadásával nem keletkezik szénben és oxigénben gazdag égitest. A kutatók mégis úgy vélik, hogy rendkívül ritkán a kettős rendszerekben előfordulhat olyan konstelláció, amikor egy még a maradék héliumkészletét égető és egy már abból kifogyott fehér törpe vesz részt a csillagfúzióban, amelynek eredménye a most felfedezett két rejtélyes csillagtípus lehet. Hogy tényleg így van-e, annak kiderítésére még további megfigyelésekre és a csillagfejlődési modellek bővítésére, finomítására van szükség – mondják egybehangzóan a feldezéssel és a jelenség magyarázatával szolgáló kutatók.