Az Európai Parlament megszavazta, hogy 2035-től nem lehet új benzines és dízelautókat eladni az EU-ban
Az Európai Parlament szerdán megszavazta, hogy az EU-ban 2035-ig betiltják az új, belső égésű motorral hajtott autók értékesítését, így már csak az Európai Tanácsnak kell jóváhagynia az eddigi legkiterjedtebb törvényt, ami a benzines és dízelautók fokozatos kivonására irányul. A reformtól azt várják, hogy visszaesik a hibrid autók értékesítése is, és felgyorsítja az elektromos modellekre való átállást.
A jobbközép Európai Néppárt (EPP) ellenezte a tilalmat, míg egyes törvényhozók csak 90 százalékos tiltást javasoltak, hogy az értékesített új autók egytizede továbbra is benzines vagy dízelautó lehessen. Peter Liese német néppárti képviselő szerint a belső égésű motor hajtotta járműveket nem kellene teljesen kivezetni, ha időközben tovább fejlődne az alacsony szén-dioxid-kibocsátású szintetikus üzemanyagok technológiája.
Az Európai Bizottság tavaly nyáron mutatta be új klímapolitikájának akciótervét, amelynek részét képezte a benzines és dízelautók fokozatos kivezetése is. A Bizottság a könnyebb átállás érdekében az elektromos töltőkapacitások bővítésére kötelezi a 27 uniós tagállamot, a főbb autópályákon 60 kilométerenként kell töltőpontokat telepíteni.
Az autóipar az EU gazdaságának egyik kulcsa, a GDP 7 százalékát adja, valamint 14,6 millió munkahelyet biztosít a régióban. Ezzel együtt azonban a közlekedés az egyetlen olyan szektor, ahol a klímaváltozást hajtó üvegházhatású gázok kibocsátása folyamatosan növekszik, és a közúti járművek a szén-dioxid-kibocsátás 21 százalékáért felelnek.
Az EP szerdai ülésén ugyanakkor váratlanul leszavazták a legfontosabb uniós klímavédelmi eszköznek tartott kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) megerősítésére irányuló módosításokat. Ez lett volna a Fit for 55 terv központi jogszabálya, amely 2030-ig 55 százalékos kibocsátás-csökkentést célzott meg az 1990-es szinthez képest.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: