Az emberekhez hasonlóan a polipok agyában is vannak ugráló gének a kognitív képességekért felelős területen

2022.06.29. · tudomány

A BMC Biology folyóiratban májusban közzétett kutatás szerint a polipok agyában is vannak úgynevezett ugráló gének (vagy transzpozonok), amelyeket korábban már az emberi genomban is azonosítottak. Az ilyen gének képesek önmagukat új, az eredeti helyzetükhöz képest teljesen más területre illeszteni, ami az emberi genomban nem sok vizet zavar, de a polipok agyában kulcsfontosságú változásokat jelenthet.

A transzpozonok az emberi genom közel felét teszik ki, és több formájukat is megkülönböztetik. Léteznek hosszú és rövid megszakított nukleáris elemek (angolul rövidítve LINE-ok és SINE-ok), amelyeket a genetikában főképp az evolúciós fejlődés követésére használnak a tudósok. Egészen mostanáig azt gondolták, hogy egyéb szerepük nincs is, mivel érzékelhető funkciókat nem kapcsoltak hozzájuk a vizsgált genomokban.

Ez a nézet megdőlni látszik a legfrissebb, májusban közölt eredmények nyomán. A nápolyi Zoológiai Kutatóintézet munkatársai két polipfaj agyában vizsgálták a polipok agyában található LINE-ok aktivitását és elhelyezkedését. Az eredményeik szerint pedig az Octopus vulgaris (közönséges polip) és Octopus bimaculoides (kaliforniai kétpettyes polip) agyában túl a fejlődés megismerésén további szerep juthat a transzponzonoknak.

Nemcsak az ugráló gének létezése izgalmas felfedezés: az elhelyezkedés is közel azonos a polipok és az emberek agyában. A hosszú megszakított nukleáris elemek elsősorban a tanulási és kognitív képességekért felelős agyterületekben vannak jelen – mind az embereknél (a hippokampuszban), mind a polipoknál (a vertikális lebenyben).

A felfedezés a LINE-ok aktív szerepének bizonyítása miatt jelentős, a kutatók tehát most más állatok agyát vizsgálva keresnek további párhuzamokat, amelyek rávilágíthatnak az ugráló gének szerepére.