Nagyobb eséllyel törik el a vegetáriánus nők medencéje, mint a húsevőké

2022.08.11. · tudomány

33 százalékkal nagyobb eséllyel szenvednek medencetörést a hús- és halevőkhöz képest azok, akik ragaszkodnak a vegetáriánus diétához – derült ki a Leedsi Egyetem frissen megjelent kutatásából. A kutatásból nem derül ki, hogy pontosan mi lehet ennek az oka, de a tanulmány vezető szerzője, James Webster szerint elképzelhető, hogy egyes vegetáriánusok nem jutnak elegendő izom- és csonterősítő tápanyaghoz, kalciumhoz és fehérjéhez, mindemellett arra is felhívja a figyelmet, hogy ebből még nem következik az, hogy a húsmentes étkezés alapvetően egészségtelen lenne.

Webster szerint az is közrejátszhat az eredményben, hogy a nem kellően kiegyensúlyozott étrendű vegetáriánusoknak alacsonyabb az izomtömegük és a csontjaik is gyengébbek, emiatt pedig hajlamosabbak a csonttörésekre.

A vizsgált esetek 90 százalékát esés okozta, ami az idős embereknél gyakrabban fordul elő, a kutatók szerint mindez a növényalapú étrenddel kombinálva pedig különösen veszélyes lehet. A kutatók szerint korábbi kutatásokból már kiderült az is, hogy a vegetáriánusoknak rendszerint alacsonyabb a testtömeg-indexe, így kevesebb rajtuk a zsír, ami miatt eséskor megnövekszik a csonttörés veszélye.

Több fehérje, több D-vitamin

A kutatók a Uk Women’s Cohort Study adatai által gyűjtött adatokat vizsgálták, ebből kiderült, hogy 26,318, 35 és 69 év közötti nő közül 822-en törték el a medencéjüket 22 év alatt. A balesetet szenvedett nők 28 százaléka volt vegetáriánus, 1 százalékuk pedig vegán.

Egy korábbi, 2020-as kutatásból már kiderült, hogy a vegetáriánusoknál gyakrabban fordul elő medencetörés, mint a vegyes étrendet követőknél: ez alapján a vegetariánusokat 25 százalékkal többször éri ilyen baleset, a vegánokat pedig 31 százalékkal.

Webster szerint a jövőben érdemes lenne megvizsgálni, hogy hasonló-e a helyzet a férfiak esetében is, illetve azt is, hogy milyen vitaminokkal vagy táplálékkiegészítőkkel lehetne csökkenteni a csonttörés kockázatát, a kutató elsősorban a fehérjebevitel növelését és nagyobb D-vitamin bevitelt javasol. Azt viszont nem javasolja, hogy a vegetáriánusok szakítsanak az étrendjükkel, ami jóval fenntarthatóbb, mint a húsevés, csak a kiegyensúlyozott táplálkozás fontosságára hívja fel a figyelmet.