Az ember nagyobb eséllyel hazudik laptopozás közben, mint ha okostelefont használ
Bár egy laptop technikailag nem sokban különbözik egy okostelefontól, úgy tűnik, pusztán méretük és kissé különböző funkciójuk miatt máshogy viselkedik az ember a két eszköz használata közben. Egy kutatásból nemrég kiderült, hogy az emberek hajlandóbbak hazudni laptopozás közben, mintha telefont használnának – legalábbis személyes haszonszerzés céljából.
A chicagói DePaul Egyetem és a New Jersey-i Rutgers Egyetem kutatói vizsgálatukban a közgazdaság területéről ismert ultimátumjátékkal kezdték tesztelni hipotézisüket. A játékban azt mondják a résztvevőknek, hogy kapnak egy adott pénzösszeget, amelynek egy részét meg kell osztaniuk egy partnerükkel. Azonban minden játékos annyit mond a partnerének a kapott pénzről és a felajánlott részről, amit akar, így ha hazudik a teljes összegről, többet tarthat meg magának. Hogy mindketten megkapják a pénzüket, a partnernek is bele kell egyeznie a felajánlott összegbe.
A teszten 137 végzős egyetemista vett részt, akiknek elméletben 125 dollárt kellett megosztaniuk egy véletlenszerűen kiválasztott partnerükkel, úgy, hogy azok is méltányosnak találják az ajánlatot. Az alanyok fele laptopot, a másik fele okostelefont használt az alkudozáshoz. A résztvevők túlnyomó többsége legalább egy kicsit hazudott a teljes összegről, de a laptoposok nagyobb százalékban (82) és nagyobb mértékben is hazudtak, mint az okostelefont használók (62), átlagosan 20 dollárral kevesebbnek állították be a kapott pénzösszeget.
Az eredmény megerősítette a témában végzett korábbi tanulmányokat, de a kutatók valóságosabb helyzetben is próbára akarták tenni az elméletet. Kidolgoztak egy tárgyalási kísérletet, ahol a 222 résztvevőnek kettes csoportokban kellett alkudozni egy félvezetőgyár vételáráról – egyikük a gyár tulajdonosa, másikuk a potenciális vevő volt ebben a forgatókönyvben. A vevőknek előre megsúgták, hogy a gyár piaci értékét 21 millió dollárra becsülik, majd arra kérték őket, hogy a tárgyaláson mondják el a tulajdonosoknak, mennyi a cég valós piaci értéke, és aztán tegyék meg az első ajánlatukat.
Ebben a kísérletben is a vevők fele laptopon, a többiek telefonon tárgyaltak, és ismét a laptopot használók voltak jobban hajlamosak a csalásra. Átlagosan 16,7 millió dollárt mondtak a gyár értékeként, míg a telefonosok 18,1 milliót. Végül a résztvevőket megkérdezték az egyes eszközökkel kapcsolatos asszociációikról, és felfedeztek egy mintát: az okostelefonról a családra és a barátokra asszociáltak inkább, míg a laptopról a munkára és a sikerre. Az üzlet- és sikercentrikus gondolkodásról korábbi kutatások már megállapították, hogy etikátlan viselkedésre ösztönözhet.
A kutatók szerint ezek a kísérletek is jól mutatják, hogy a technológia használata alapvetően megváltoztatja agyunk működését – arra már korábbi kutatásaikban rámutattak, hogy az emberek gyakrabban hazudnak, kevésbé működnek együtt és negatívabban értékelnek másokat, amikor virtuálisan végeznek feladatokat, mint személyesen, tollal és papíron végzett feladatok közben.
Kapcsolódó cikk a Qubiten: