Rekordösszeget fizethet a Google a felhasználók nyomon követése miatt

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

Az elmúlt években USA 40 államában indítottak vizsgálatot az Associated Press (AP) 2018-as cikke alapján, amely arról szólt, hogy a Google akkor is nyomon követte az emberek helymeghatározási adatait, ha a felhasználók kikapcsolták a helymeghatározási előzmények nevű funkciót. Az államok főügyészei hétfőn közölték, hogy a Google-vel megegyezésre jutottak az ügyben: a cég 391,5 millió dollárt fizet az államkasszákba, és jobban tájékoztatja a felhasználóit az adatok kezeléséről.

A főügyészek történelmi győzelemnek nevezték a megállapodást, amely az Egyesült Államok történetének legnagyobb adatvédelmi egyezsége. „A helymeghatározási adatok a Google által gyűjtött legérzékenyebb és legértékesebb személyes adatok közé tartoznak, és nagyon sok oka lehet annak, ha egy fogyasztó lemondani kíván a nyomon követéséről” – mondta William Tong, Connecticut állam főügyésze.

A Google szóvivője, Jose Castaneda szerint a jelzett problémákat már évekkel ezelőtt kiküszöbölték, és annak ellenére mentek bele az egyezségbe, hogy maga a vizsgálat egy már elavult termékpolitikán alapult, és jóval a megállapodás előtt javították a hibákat.

A helymeghatározási adatok többek között a Google bevételeinek legnagyobb részét kitevő hirdetési piacon (az anyacég, az Alphabet 2021-es bevételeinek 69 százalékát a reklámbevételek tették ki) értékesíthetők. Ennek köszönhető például, amikor egyes cégek, például áruházak vagy kávézók hirdetései akkor kerülnek a felhasználó elé, amikor a közelükben járnak.

Az AP négy évvel ezelőtt megjelent cikke szerint az adatvédelmi probléma az Androidot használó készülékek mintegy 2 milliárd felhasználóját, valamint több százmillió iPhone-felhasználót érintett, akik a Google térképét vagy keresőmotorját használták.

A Google a megállapodás részeként abba is beleegyezett, hogy a helymeghatározási adatok felhasználását átláthatóbbá teszi a felhasználóknak, vagyis például több és könnyebben értelmezhető információt közölnek, amikor be- és kikapcsolják a helymeghatározási beállításokat.

A rekordösszeghez hozzá tartozik, hogy a Google ugyan kapott már ennél sokkal nagyobb összegű bírságokat is, de azokat rendszerint versenyellenes gyakorlatai miatt szabták ki a cégre, nem fogyasztóvédelmi ügyekben.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: