Napi 10 000 lépés segíthet elkerülni a kettes típusú cukorbetegséget

A politikusokat tényekkel kell szembesíteni. A tudomány tényeket gyárt. Segíts minél többet publikálni belőlük!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint napi 30 perc intenzív testmozgás szükséges az egészségmegőrzéshez. Ezt egészséges étkezéssel, a káros szenvedélyek mellőzésével és a stressz-szint alacsonyan tartásával kombinálva számos betegség, többek között a kettes típusú cukorbetegség is könnyebben megelőzhető.

A kettes típusú diabétesz világszerte egyre többször alakul ki, és a betegek egyre fiatalabbak. A Healthsite információi szerint 2030-ra 100 ezer emberenként 7079 esetet regisztrálhatnak majd. A részben örökletes, részben életmódbeli okok miatt kialakuló betegség azzal jár, hogy a szervezet nem reagál megfelelően a hasnyálmirigy által termelt inzulinra, ezért a vérben emelkedik a cukorszint. Ez a rendellenesség vesekárosodáshoz, továbbá szív- és érrendszeri szövődményekhez vezethet, ha nem kezelik megfelelően.

Egy amerikai kutatásban aktivitásfigyelő eszközök adatait és a viselőik egészségügyi állapotát vizsgálták. A nashville-i Vanderbilt Egyetem kutatói arra voltak kíváncsiak, hogy a magasabb lépésszám segít-e csökkenteni a betegség kialakulásának valószínűségét. Az Endocrine Society's Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism folyóiratban közzétett eredmények alapján naponta több mint 10 ezer lépést kell megtenni ahhoz, hogy szignifikánsan kisebb legyen az esély a cukorbetegségre.

A vizsgálatban részt vevő 5677 személy mozgását és állapotát 4 évig követték, és ez alatt az idő alatt 97 új cukorbeteget regisztráltak. Az is kiderült ugyanakkor, hogy minél magasabb volt az átlagos napi lépésszám, annál kevésbé jelentkeztek a diabétesz tünetei. Azok, akik naponta 10 700 lépést tettek meg, 44 százalékkal kisebb eséllyel lettek cukorbetegek, mint azok, akik csak naponta 6000 lépést gyalogoltak.

A vizsgálat, bár nem tekinthető reprezentatívnak (az alanyok 75 százaléka nő volt és 89 százalékuk fehér), rávilágít a mozgás fontosságára és arra, hogy a a sétához hasonló, kevésbé intenzív mozgásformák is hatékonyak lehetnek az egészségmegőrzésben.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: