Új orchideafajt fedeztek fel Japánban

2023.03.17. · tudomány

Japánban viszonylag ritkán találnak új szárazföldi növényfajokat, de könnyen lehet, hogy ez csak azért van így, mert a botanikusok nem néztek eddig elég alaposan körbe a virágcserepekben és a parkokban. A frissen felfedezett Spiranthes hachijoensis régóta elterjedt lehetett az országban, és nagyon hasonlít is a Spiranthes australishoz, de külön fajnak számít.

A virágot felfedező botanikus először az orchidea különleges színére figyelt fel egy parkban, de nem ez volt a perdöntő bizonyíték amellett, hogy külön fajról van szó: míg a Spiranthes australis kocsányát szőrök borítják, az újonnan felfedezett virágon nem található ilyesmi. További különbségnek számít, hogy bár a két orchideafaj gyakran egymás mellett nő, a S. hachijoensis nagyjából egy hónappal korábban nyílik, mint közismert rokona.

„Mint egy törékeny pillangó"

A kutatók még 2012-ben bukkantak rá a virágra, az azóta eltelt időben pedig más Japánban, Tajvanban és Laoszban élő orchideafajokkal hasonlították össze a begyűjtött példányokat. Kiderült, hogy az új orchideafaj molekuláris szinten jelentősen eltér attól a fajtól, ahová eddig sorolták, így saját nevet is kaphatott a növény.

photo_camera A frissen felfedezett orchidea virága Fotó: Masayuki Ishibashi/Kobe University

Az orchideát meghatározó és elnevező botanikus, Kenji Suetsugu szerint az orchidea virága magában is figyelemre méltó: meghatározása szerint olyan, mint „egy törékeny pillangó, amely az időbe fagyva egyetlen pillanatba sűríti minden szépségét”.

A felfedezés két szempontból is jelentősnek számít: egyrészt kiderült, hogy Japán legkedveltebb orchideája valójában nem is egy, hanem két faj, másrészt a genetikai vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy a S. hachijoensis csak a közelmúltban fejlődhetett ki önálló fajként.