Az erdei esőzések után a gombák többet beszélgethetnek egymással

2023.05.03. · tudomány

A Fungal Economy folyóiratban jelent meg az a tanulmány, amelyet japán kutatók készítettek a gombák társalgási szokásairól erdei mérések alapján, írja a New Atlas. Vizsgálatukban arra voltak kíváncsiak, miképpen kommunikálhatnak egymással a gombák, amelyek felszín alatti fonalhálózatáról már több tanulmány és elmélet is született.

A kutatók a gombák felszínén potenciálméréseket végeztek és az eredmények alapján megállapították, hogy az ingadozások összefüggésben lehetnek a gombákra leselkedő veszélyekkel és a környezeti körülmények alakulásával. Utóbbit főképp az igazolja, hogy eső után jelentősen nőtt a gombák aktivitása, „beszédesebbé" váltak.

A hőmérséklet és a nedvesség változásai korreláltak a gombapotenciálokkal, a jelek pedig az egymáshoz közelebb lévő gombák között erősebbek voltak. A kísérlet érdekessége, hogy bár egy igazán izgalmas területről van szó, eddig a legtöbb hasonló kutatást laboratóriumokban végezték, most pedig végre erdei terepen is készültek mérések. Így közelebb kerültek hozzá, hogy valóban megállapítsák a gombák potenciáljának és a környezeti körülmények összefüggéseit.

Az persze, hogy Laccaria bicolor gombafaj esetén kimutatható potenciálváltozásokat mértek, még nem egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a gombák beszélgetnek egymással. A tanulmány szerzői is felhívják rá a figyelmet, hogy további vizsgálatokra lesz szükség, hogy megállapítsák, pontosan mi is állhat a jelenség hátterében.

A gombák diskurzusát egyelőre nem lehet meghallgatni, viszont néhány növény panaszkodását igen: