A bálnák és a delfinek már biztosan nem lesznek szárazföldi állatok

2023.07.17. · tudomány

A delfinek és a bálnák mára átléptek azon az evolúciós küszöbön, ahonnan már nincs visszatérés a szárazföldre – állítja a Live Science által ismertetett új kutatás.

A Proceedings of the Royal Society B című folyóiratban július 12-én megjelent tanulmány szerzői több mint 5600 emlősfaj evolúcióját elemezve arra jutottak, hogy a szárazföldiről a tengeri életmódra történő átállás valószínűleg „visszafordíthatatlan”.

A Louis Dollo belga paleontológusról elnevezett Dollo-törvényként ismert evolúcióbiológiai elv szerint, hogy ha egy összetett tulajdonság egyszer idővel eltűnik egy leszármazási vonalban, akkor az a következő generációkban valószínűleg nem jelenik meg újra. Hogy ezt az elképzelést az emlősöknél teszteljék, a kutatók a több ezer fajt négy kategóriába sorolták: a teljesen szárazföldi fajok, az olyanok, amelyek rendelkeznek bizonyos vízi alkalmazkodással, de a szárazföldön még mindig mozgékonyak, a szárazföldön korlátozottan mozgó fajok, valamint a teljesen vízi életmódra áttért fajok, mint a cetek (Cetacea), illetve fogascetek (Odontoceti) közé sorolt bálnák és a delfinek.

Púpos bálna a kicsinyével
photo_camera Púpos bálna a kicsinyével Forrás: Wikimedia Commons

A kutatók a fajok közötti evolúciós kapcsolatokat modellezve a tulajdonságok összehasonlításával becsülték meg az egyes tulajdonságok kialakulásának valószínűségét. Ezek alapján állapították meg, hogy van egy olyan törzsfejlődési küszöb, ahonnan a vízi adaptációk visszafordíthatatlanok.

A kutatók azt tervezik, hogy a következőkben azt tesztelik, hogy hasonló visszafordíthatatlanságok a nem emlős fajok evolúciójában is fennállnak-e.