Időutazó gyilkos baktériumok olvadhatnak ki a permafrosztból

2023.07.28. · tudomány

A számítógépes szimulációk azt mutatják, hogy a permafrosztba fagyott ősi kórokozók nem csak túlélhetnek, de egyeduralkodóvá is válhatnak a mai mikrobiális ökoszisztémákban – állítja a PLoS Computational Biology folyóiratban csütörtökön publikált tanulmány.

Az IFL Science ismertetője szerint a Helsinki Egyetem égisze alatt, de az Európai Unió finanszírozásával működő nemzetközi kutatócsoport szuperszámítógépes biológiai szimulációja olyan digitális kórokozókat helyezett a mai mikroorganizmusokat mintázó mesterséges baktériumokból álló közösségbe, mint amilyeneket eddig a sarkvidékek fagyott talajában találtak. Ezek a digitális organizmusok úgy viselkednek, mint a valódi baktériumok: versenyeznek az erőforrásokért, szaporodnak, és kölcsönhatásba lépnek a környezetükkel is.

Kiderült, hogy a mestereséges ősi baktériumok nagyon is sikeresek, ráadásul a szimulációk több mint három százalékában leuralták az ökoszisztémát és az adott mikrobiális környezetben domináns fajjá váltak, még ennél is többször fordult elő, hogy az archaikus kórokozó beilleszkedett, növelve a mikrobiális sokféleséget. Azt viszont a kutatók egyszer sem tudták megjósolni előre, hogy milyen típusú organizmus milyen környezetben válik sikeressé.

Giovanni Strona, a tanulmány vezető szerzője szerint az utóbbi a legaggasztóbb eredmény, hiszen a folyamat kiszámíthatatlansága miatt a valóságban is nagyon nehéz lesz felkészülni. Márpedig minden jel arra mutat, hogy a sarkvidékek rohamosan olvadó permafrosztja a korábban feltételezettnél is viharosabb tempóban szabadíthatja a világra sok tízezer éven át fagyasztva tárolt beltartalmát.

Permafroszt a szibériai Laptyev-tenger partjainál