Hideg fényre gyűlnek a márványpoloskák

2023.08.30. · tudomány

Az Ökológiai Kutatóközpont és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem kutatói kiderítették, hogy milyen fény csábítja leginkább az inváziós barna ázsiai márványpoloskákat. A Magyarországon először 2013-ban megfigyelt Halyomorpha halys rovarfaj összetett szemének vizsgálatáról beszámoló tanulmány a rangos Journal of Pest Science folyóiratban jelent meg – olvasható az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat közleményében.

A magyar kutatók kiderítették, hogy miként függ az ázsiai márványospoloska fényhez való vonzódása a fény hullámhosszától. „Közismert, hogy ezek a rovarok vonzódnak a fényhez, hiszen főleg ősszel, amikor a telelőhelyre készülő egyedek rejtekhelyet keresnek, alkonyatkor előszeretettel repülnek be olyan lakások és házak ablakain, ahol már égnek a lámpák” – olvasható a közleményben.

Ázsiai márványospoloska
photo_camera Ázsiai márványospoloska

A kísérletekből kiderült, hogy ezek a poloskák annál nagyobb vonzalmat éreznek a fény iránt, minél kisebb a fény hullámhossza. Közérthetőbben: az emberi szemnek „pirosas, sárgás fényeket a legkevésbé, míg a kék és ultraibolya fényeket a leginkább kedvelik e rovarok, vagyis a rövidebb hullámhosszakban gazdag hideg fehér fényű lámpák vonzóbbak a poloskák számára, mint a meleg fehér fényűek, amelyekben inkább a spektrum hosszabb hullámhosszú komponensei dominálnak”. A kutatók szerint ezért érdemes otthon „meleg fényű lámpákat használni, ha csökkenteni szeretnénk a poloskák és egyúttal más rovarok által okozott kellemetlenségeket”.