Alig bírják elviselni a klímaváltozást a hernyók

2023.10.30. · tudomány

A Cambridge-i Egyetem kutatóinak friss tanulmánya szerint a pillangók lárváinak, vagyis a hernyóknak nagyon rossz a hőszabályozásuk, így kisebb eséllyel élnek túl szélsőséges időjárási viszonyok közt. Ez a kutatók szerint kevesebb „gyönyörű, karizmatikus pillangó” kifejlődésével járhat, továbbá hatással lehet a beporzásra és a hernyókkal táplálkozó madarak túlélésére is.

„Azt találtuk, hogy a hernyók nagyon rosszul szabályozzák a hőmérsékletüket, azaz képtelenek felmelegedni, ha túl hideg van, és lehűlni, ha túl meleg” – mondta a BBC-nek Esme Ashe-Jepson, az egyetem zoológiai tanszékének munkatársa. Ez szerinte azt jelenti, hogy hőhullám esetén úgy esnek csapdába tápnövényeiken, mintha csak egy szigeten ragadnának.

A tanulmány szerint a hernyókat leginkább úgy lehetne megvédeni a szélsőséges időjárási viszonyoktól, ha mikroklímát hozunk létre adott helyeken, és „úgy alakítjuk ki zöldterületeinket, hogy ezek az állatok egy kis árnyékhoz jussanak”. Ez Ashe-Jepson szerint nem kell, hogy hatalmas fákat jelentsen, elég egy kisebb sáv a kertben, ahol magasra hagyjuk nőni a füvet.

A vizsgálat 12 lepkefajt vizsgált, közöttük olyan ismert fajokat, mint a citromlepke, az admirálislepke (másik nevén atalantalepke) vagy a kis rókalepke.

„A pillangók kulturális örökségünk részét képezik, önmagukban is gyönyörűek és karizmatikusak, de a biológiai sokféleséget is érintik. Szerepük van a beporzásban és táplálékot jelentenek a madaraknak – a kék cinege szinte teljes mértékben a hernyókkal táplálja fiókáit” – mondta a kutató.