Először sikerült egérembriókat tenyészteni az űrben

2023.10.30. · tudomány

A Nemzetközi Űrállomáson (ISS) tartózkodó japán kutatók először tettek kísérletet egérembriók tenyésztésére az űrben. A Földön kinyert, majd lefagyasztott embriókat 2021-ben juttatták el az ISS-re, írja a New Scientist.

Vakajama Teruhiko, a japán Jamanasi Egyetem munkatársa és a kutatás vezetője szerint ugyanis van esély arra, hogy a Marsra tartó emberek a 6 hónapos út során teherbe essenek, az egérembriók vizsgálatával pedig annak szeretnének utánajárni, hogy ez mennyire kockázatos a magzatokra nézve.

photo_camera Az egérembriók mikroszkópos felvétele, miután megérkeztek a Nemzetközi Űrállomásról. Fotó: Teruhiko Wakayama/University of Yamanashi

A fagyasztott embriók speciális tárolóedényekben érkeztek meg 2021-ben a Nemzetközi Űrállomásra. A gyors felolvasztást követően a kutatók 4 napig tenyésztették az embriókat, majd kémiai módszerekkel tartósították, és egy másik űrhajóval visszaküldték őket a Földre.

Vakajama szerint a tenyésztést azért nem lehetett 4 napnál tovább folytatni, mert az embriók nem képesek ennél tovább életben maradni a méhen kívül. A visszaérkezett mintákat a kutatócsoport alaposan megvizsgálta, ebből kiderült, hogy a súlytalanságnak és a magas sugárterhelésnek való kitettség ennyi idő alatt nem károsította a sejteket.

Az embriók normális szervezeti fejlődést mutattak, a magzat és a méhlepény lapaját képező sejtcsoportok is differenciálódni kezdtek. Ez az eredmény azért is fontos a kutatók szerint, mert korábban úgy vélték, pont ezt a folyamatot zavarhatja meg a súlytalanság.

Vakajama egy korábbi, patkányokkal végzett kutatás eredményeire hivatkozva úgy véli, hogy az emlősök szaporodása lehetséges az űrben, az embrionális és a magzati fejlődést sem zavarja meg jelentősen az űrben tartózkodás. Az viszont, hogy egy teljes terhesség, és maga a szülés zavartalanul lefolytatható-e a súlytalanságban, egyelőre kérdéses.