Egyre kisebbek a vadvirágok, ami a beporzók szempontjából végzetes is lehet

2023.12.21. · tudomány

Az emberi tevékenység felelős azért, hogy a természetben, például szántóföldek mellett nyíló vadvirágok mérete egyre zsugorodik. Nemcsak apróbbak lesznek egyébként, az általuk termelt nektár mennyisége is fogyatkozik, ami mind annak a számlájára írható, hogy egyre kevesebb beporzó él a Földön, írja az IFL Science.

Egy friss kutatás mutatott rá, hogy ördögi körbe záródik a méhek számának csökkenése és a vadvirágok méretváltozása. Mivel a növények egyre kevesebb nektárt termelnek az egyre kevesebb rájuk repülő méh és rovar számára, a beporzók száma tovább csökkenhet az egész Földön. Állományuk egyébként egy 2022-es felmérés szerint a mezőgazdaságnak köszönhetően már így is megfeleződött.

Úgy tűnik tehát, hogy a vadvirágállomány is szenved a klímaváltozás és az emberi tevékenység miatt. Ez azonban nem teljes katasztrófához vezet, hanem adaptációhoz, a növények egy része olyan új szaporodási módra tér át, amihez nincs szükség az apró rovarok munkájára. Ez az úgynevezett önmegtermékenyítés.

Ehhez azonban gyakorlatilag egyáltalán nem kell, hogy a rovarok végigjárják a virágokat, így fokozatosan csökken a nektártermelés és a virágok mérete. Így viszont egyre kevesebb táplálékhoz jutnak a beporzók is, ami tovább csökkentheti az állományt, ami világszerte a virágos növényfajok mintegy 80 százalékának szaporodásáért felelős.

Franciaországban, Párizs közelében végeztek felmérést, ahol mezei árvácskák (Viola arvensis) különböző populációit hasonlították össze. Megvizsgáltak régi, 1992 és 2001 között gyűjtött magokról nevelt virágokat és begyűjtött példányokat is. A genetikai elemzés, a beporzókkal végzett viselkedéses vizsgálatok, valamint a virágok megjelenésének megfigyelése révén a csapat megállapította, hogy a mostani árvácskák 10 százalékkal kisebb méretűek és 20 százalékkal kevesebb nektárt termelnek. Ezek pedig együttesen vezethettek ahhoz, hogy a beporzók kevésbé látogatták őket, mint a régi, nagyobb árvácskákat.