Átírhatják a csillagok eddig ismert evolúcióját a most felfedezett gigászi füstfelhőket eregető vörös óriások

A Hertfordshire-i Egyetem asztrofizikusai öreg füstös (old smoker) néven emlegetik az általuk felfedezett eddig ismeretlen csillagtípust – írja a New Scientist.

A brit Királyi Csillagászati Társaság folyóiratában pénteken megjelent tanulmányukban a kutatók részletesen ismertetik a szerintük a kozmikus evolúciót átíró felfedezésüket.

A csillagászok eredetileg a magyarul mira változócsillagoknak nevezett életciklusuk vége felé tartó vörös óriások csoportját kívánták tanulmányozni a látható és infravörös tartomány megfigyelésére alkalmas chilei VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope) segítségével. Kiderült, hogy a célba vett objektumok eddig sosem tapasztalt módon viselkednek. Az ilyen csillagokkal ellentétben nem elhalványodva és felerősödve változtatják fényüket, hanem miközben folyamatosan, akár évekig is halványodnak füstfelhőnek látszó anyaghalmazokat bocsátanak ki magukból.

A kutatók szerint a folyamat a vörös óriások kimúló fázisának egy eddig ismeretlen, jelenleg még nehezen vagy sehogy sem magyarázható változata lehet. A „füsteregetés” mibenlétének megértéséhez pedig muszáj lesz szemmel követni a most leírt 10 öreg füstös mellett megfigyelt száznál is több hasonló objektumot, hogy kiderüljön hogyan és miért történik mindez.