Se nem bolygó, se nem csillag, de akkor micsoda?

2023.10.02. · tudomány

A JuMBO-k, vagyis „Jupiter tömegű kettős objektumok” olyan bolygószerű képződmények, amelyek légköre gőzt és metánt is tartalmaz, méretük, ahogy az elnevezésük is utal rá, a Jupiterével mérhető össze, azonban mégsem nevezhetők bolygóknak. Az objektumok ugyanis nem keringenek szülőcsillag körül, létezésük pedig rácáfol a korábban érvényes elméletekre.

A BBC beszámolója szerint a James Webb űrteleszkóp (JWST) készített felvételeket a rejtélyes bolygószerű képződményekről. Ezek alapján azonosították a csoportra jellemző tulajdonságokat: a méretüket, az összetételüket, valamint megállapították azt is, hogy sok objektum párban jön létre (innen a „kettős" elnevezés), írja a Guardian.

photo_camera A James Webb űrteleszkóp által a belső Orion-ködről és a Trapézium halmazról készített hosszú hullámhosszú felvétel. Fotó: Nasa, ESA, CSA/Mark McCaughrean és Sam Pearson

A Jumbok csillagászati értelemben fiatalok, mindössze 1 millió évesek, felszíni hőmérsékletük pedig kb. 1000 Celsius-fok. Mivel nincs csillag, amihez tartoznának, hőmérsékletük gyorsan csökken, egy viszonylag rövid időre még a lakható hőmérséklettartományt is elérik, mielőtt végzetesen kihűlnének.

A hőmérséklet mellett azonban problémát jelent a víz hiánya is – már ami a lakhatóságukat illeti. A Jumbok ugyanis gázóriások, így hiába hűlne le az objektumok felszíne, folyékony víz akkor sem képződne rajtuk.

A Földtől 1344 fényév távolságra lévő Orion-köd a Földhöz legközelebb eső csillagkeletkezési régió. Itt a születő csillagok nagyjából 80 Jupiternyi tömegűek, a legkisebbek pedig minimum 3-7 Jupiternyi súlyúak. A területen viszonylag sok figyelhető meg belőlük, de alkalmanként észleltek már kisebb, szabadon mozgó objektumokat is errefelé.

Ebben a környezetben igyekeznek megmagyarázni a kutatók, hogy jöhetnek létre a Jumbok, amik összetételükben és viselkedésükben sem tekinthetők csillagnak, de bolygónak sem.