Kiderült, melyik chatbotokat és más generatív AI-eszközöket használják a legtöbben, a Prezi is rajta van a listán
Behozhatatlan előnnyel vezeti a generatív mesterséges intelligencia (AI) platformok látogatottsági listáját a ChatGPT a Világbank kutatása szerint. A 2024 márciusában mért internetes forgalom alapján a 40 vizsgált szöveg-, kép- és videógenerátor közül, amelyek összesen közel hárommilliárd havi látogatást generáltak, 82,5 százalékos részesedést tudhat magáénak az OpenAI chatbotja. A lista egyik meglepetése, hogy felkerült rá a magyar alapítású Prezi is, amelyről a mesterséges intelligencia berobbanása óta kevesebbet hallhatunk, de már ugyancsak generatív AI-funkciókkal képes megbolondítani a prezentációkat.
A mára multimodális, vagyis szövegeket és képeket is generáló ChatGPT, amely hatékonyan segít a főzésben vagy az elfeledett filmcímek feltárásában is, a kutatás szerint 2024 márciusára túllépte az egymilliárd látogatót weboldalán, és az OpenAI szerint hetente több mint 200 millió aktív felhasználót regisztrált. A statisztikák szerint a ChatGPT-nek mindössze öt hónapra volt szüksége ahhoz, hogy elérje a 500 millió havi egyedi látogatót, 2023 közepe óta viszont érdemben nem növekedett a látogatószáma, ami a piac telítődésére és a verseny fokozódására utal.
Egy szöveggenerátor mind fölött
A Világbank kutatása szerint a chatbotok teszik ki a mesterségesintelligencia-platformok forgalmának 95 százalékát, miközben a képgenerátorok mindössze a forgalom 4,2 százalékáért, a videógenerátorok pedig kevesebb mint egy százalékáért felelnek. A szerzők mindenesetre hozzáteszik, hogy a kínai generatív eszközök forgalmi adatait a tanulmány nem tudta feltárni, mivel a Semrush nevű amerikai, webhelyek auditálására és láthatósági adatmérésre specializálódott vállalat, amely a generatív AI-platformok forgalmi adatait szolgáltatta, nem tudja pontosan követni a forgalmat a legnagyobb kínai keresőmotoron, a Baidun. Annyi tudható, hogy az első kínai chatbot, az Ernie Bot 2024 áprilisában átlépte a 200 millió egyedi felhasználót.
Ezeket a generatív eszközöket leginkább a munkahelyi produktivitás fokozására használják a felhasználók a felmérés szerint – erre abból lehet következtetni, hogy leginkább hétköznapokon és asztali számítógépekről érik el őket. A platformok elterjedtségének ellenére a Világbank kutatása szerint a gazdasági szereplők nagyon kis százaléka használja a chatbotokat, kép- és videógenerátorokat, és ezek jellemzően startupok vagy hatalmas nemzetközi cégek. Az IBM Global AI Adoption Index 2023-as felmérése szerint a több mint ezer embert foglalkoztató nagyvállalatok 42 százaléka alkalmaz valamilyen AI-szolgáltatást. Leginkább Indiában, az Egyesült Arab Emírségekben, Szingapúrban és Kínában használják a cégek mindennapi gyakorlatukban a mesterséges intelligenciát, és leginkább a pénzügyi, az ipari eszközgyártó és a telekommunikációs szektorokban.
Főleg fiatalok és férfiak
A Világbank kutatása szerint leginkább a fiatal és iskolázott férfiak használják az AI-platformokat, az arányok legnagyobb mértékben a videógenerátoroknál tolódnak el a javukra. A ChatGPT női felhasználóinak aránya 33 százalék körül mozog, ami jóval alacsonyabb, mint a keresőmotorok, például a Google (48 százalék), vagy a Wikipedia (52 százalék) esetén. A Runway nevű videógenerátort például csak 21 százalékban használják nők, és ebből a trendből egyedül a Midjourney lóg ki a maga 52 százalékos női arányával.
Ezek a kimutatások azért fontosak, mert rámutatnak arra, milyen társadalmi csoportok tudnak részesülni a mesterséges intelligencia előnyeiből, és hol kellene enyhíteni a különbségeket.
India, Brazília, Fülöp-szigetek és Indonézia az élen
A generatív platformok felhasználóinak országok közötti megoszlását tekintve a Világbank kutatása arra jutott, hogy a feltételezésekkel szemben, miszerint a magas jövedelmű országok profitálhatnának leginkább ezekből az AI-eszközökből, úgy tűnik, hogy a közepes jövedelmű gazdaságok igyekeznek legjobban kiaknázni a ChatGPT és társai adta lehetőségeket. Mindössze 16 hónappal azután, hogy az OpenAI bejelentette chatbotja indulását és fenekestül felforgatta online életünket, a világ 218 gazdasága közül 209-ben megjelentek a felhasználók, de 2024 márciusában a ChatGPT-vel például az Egyesült Államokban, Indiában, Brazíliában, a Fülöp-szigeteken és Indonéziában beszélgettek a legtöbben.
A ChatGPT 2022. novemberi megjelenését követő egy hónap alatt 70 százalékról 25 százalékra esett a forgalmi adatokból az amerikai részesedés. A közepes jövedelmű országok jelenleg a felhasználók több mint 50 százalékát teszik ki, ami a GDP-jükhöz, elektromos áramfogyasztásukhoz és keresőmotor-forgalmukhoz képest aránytalanul nagy százalékot jelent a Világbank kutatása szerint. Ezzel szemben az alacsony jövedelmű országok a ChatGPT forgalmának kevesebb mint egy százalékát adják.
Magyarország és a generatív platformok viszonyáról keveset tudni, és ezt a Világbank kutatásában sem említik. A legfrissebb mesterséges intelligenciával foglalkozó felmérést a Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting készítette több mint 2000 fő részvételével. Az eredmények azt mutatják, hogy a válaszadók 79 százaléka tisztában volt azzal, mi az a mesterséges intelligencia, de gyakorlatban sokkal kevesebben használják. Leginkább a Z-generáció tekinthető aktív használónak, ahol a megkérdezettek majdnem fele (46 százalék) használja napi szinten az AI-megoldásokat – elsősorban a ChatGPT-t iskolai feladatok megoldásához.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: