A világmegváltó tudományos területekre be sem engedik a nőket

Vannak nők a tudományban, de kevesen. Ezt az állítást nemcsak a benyomások, hanem a statisztikák is alátámasztják, és bár az okokat régóta kutatják, mindeddig nem született egyértelmű magyarázat. Az mostanra bebizonyosodott, hogy a nők is képesek komoly tudományos munkát végezni, és kivehetik a részüket az olyan szektorokban végzett tevékenységekből is, mint a műszaki technológia vagy az informatika, mégis az a helyzet, hogy a felmérések szerint az ilyen területeken elhelyezkedők alig negyedét teszik ki a nők.

Ami azz összképet illeti, az a helyzet, hogy mára az egyetemi hallgatók többsége, emellett a diplomások és a doktori fokozatot szerzők legalább fele nő. A tudományos életben mégis hátrányban vannak, nemcsak Magyarországon, hanem világszerte. A CEU Bibó István Szabadegyetem január 17-ei rendezvényének résztvevői arról beszélgettek, hogy milyen szerepeük van a nőknek a tudományban, mit keresnek ott, mi a dolguk, és mit lehetne tenni azért, hogy többen válasszanak ilyen pályát maguknak, vagy legalább ne azért mondjanak le róla, mert nőként hátrányban érzik magukat.

Réti Mónika, Pető Andrea, Kende Anna és Kalmár Melinda a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én
photo_camera Réti Mónika, Pető Andrea, Kende Anna és Kalmár Melinda a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én Fotó: Kun Zsuzsi / Qubit

A lányok semmivel sem rosszabbak, mint a fiúk

A közoktatásban tanulókra vonatkozó mérések alapján a lányok nemhogy nem teljesítenek rosszabbul, sokszor még jobbak is, mint a fiúk, és ez még a doktori képzések során is megmutatkozik. Az oktatáson kívül viszont egyre csökken a nők jelenléte – mondta Réti Mónika, a Nők a Tudományban Egyesület önkéntese. Kende Anna szociálpszichológus, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Intézete igazgatója úgy foglalta össze a jelenség hátterét, hogy a közoktatás a megfelelésre készít fel, és nem arra, amire a tudományos életben vagy a munka világában, főleg vezető pozíciókban szükség van. Az iskolában a lányok jól teljesítenek, de később nem tudják kamatoztatni a tanultakat, mert az előrelépéshez már másra lenne szükség.

photo_camera Réti Mónika a Nők a Tudományban Egyesület önkéntese a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én Fotó: Kun Zsuzsi / Qubit

A szociálpszichológus szerint a problémát nem a csúcson kell megoldani: először a társadalommal kellene foglalkozni, mert a nők reprezentációs hátránya mélyen a társadalom szövetébe van ágyazva. Az azonban a beszélgetés végére kiderült, hogy Kendének sincsenek válaszai arra, hogy mi okozza ezt, hiszen olyan összetett a probléma, hogy hiába dolgoznak rajta szakemberek és bizottságok évtizedek óta, a megoldás várat magára.

Kalmár Melinda történész, a Szegedi Tudományegyetem Jelenkortörténeti Tanszékének tudományos főmunkatársa szerint a kérdés az üvegplafonról szól, de ezt csak akkor érzékeljük jól, ha a számok mögé tudunk nézni, amik egyébként azt mutatják, hogy míg a PhD-hallgatók között 52 százaléknyi nő tanul, az akadémikusok között már 10 százalék alatt van a nők aránya, ami jelentős aránytalanságra utal. Kalmár szerint a másik fontos kérdés az, hogy mely diszciplinák és tudományterületek azok, ahol viszont a nők vannak többségben. A műszaki területeken a nők aránya hagyományosan alacsony, de ugyanez a helyzet a bölcsészettudományok területén is, ahol ennek ellenére „vannak úgymond férfi területek”. Réti megjegyezte, hogy nem érdemes megfeledkezni arról, hogy a természettudományok terén is ott engedték kibontakozni a nőket, ahol nem reméltek sok eredményt. Így történhetett meg a biológiatanárként dolgozó Réti által említett eset is, hogy a skót June Almedia a hatvanas években felfedezte a koronavírusokat, amik az elektronmikroszkóp alatt mutatott különös alakjukról kapták a nevüket. A vírusok megkülönböztetését azonban sokáig a hibás képeknek tulajdonította a kutatói társadalom, Almediának, ahogy sok más kutatónőnek is, meg kellett küzdenie azért, hogy elismerjék a felfedezéseit.

a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én
photo_camera Kalmár Melinda történész, a Szegedi Tudományegyetem Jelenkortörténeti Tanszékének tudományos főmunkatársa a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én Fotó: Kun Zsuzsi / Qubit

„Érdekes, hogy nem is engedik be a nőket a világmegváltó területekre” – mondta Pető Andrea, a CEU Társadalmi Nemek Tanulmánya Tanszékének professzora, aki a tudományos intézményrendszerekben tapasztalható hierarchiát a maffiához hasonlította, egy olyan feudális rendszerhez, ahol a teljesítménynél fontosabb a lojalitás és az ideológia. A kutató ezt különösen nagy problémának látja Magyarországon: példaként a Mathias Corvinus Collegium (MCC) kutatóit emelte ki, akik között lepkehálóval sem találni nőket, bár az intézmény saját női közéleti vezetőképzőt is működtet.

A középiskolás lányokat már eleve a diszkriminációra készítik fel a szüleik

A diszkrimináció híre általában megelőzi annak megvalósulását: van, amikor már otthon a szülők is beszélnek róla a gyerekeikkel. Kalmár ezt az eshetőséget tartja szerencsésebbnek – még akkor is, ha esetleg a gyereket megpróbálják lebeszélni az áhított műszaki vagy tudományos pályáról. A történész szerint ez arra vall, hogy a szülőknek van bármilyen, akár csak felületes ismeretük arról, hogy miként működnek ezek a területek. A rosszabbik eset szerinte az, ha otthon nem kerül szóba a diszkrimináció, mert a szülők nem férnek hozzá a szükséges információkhoz. Az ilyen családokból érkező lányok teljesen felkészületlenül érkeznek meg a felsőoktatásba, ahol már komoly megkülönböztetés érheti őket.

Mindez persze attól is függ, milyen szakra jelentkezik érettségi után egy lány. Kende a pszichológia alapképzésről elmondta, hogy ott válogatott hallgatók tanulnak, akiknek 90 százaléka nő. Ez a markáns túlsúly forgácsolódik le a pályaíven később, valószínűleg azért, mert a legtöbb nő el sem hiszi magáról, hogy alkalmas a kutatói pályára. Kende kiemelte azt is, hogy már a mesterképzésen mutatkozik eltérés abban, hogy melyik szakirányokon milyen arányban tanulnak férfiak és nők: általában a gyakorlati irányokon (klinikai- és iskolapszichológiai vonal) kevesebb a férfi, míg a kognitív pszichológia szakon, ahonnan egyenesebb az út a kutatói pályára, már többen vannak.

a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én
photo_camera Kende Anna szociálpszichológus, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Intézete igazgatója a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én Fotó: Kun Zsuzsi / Qubit

Lehet és érdemes harcolni a kiegyenlítetlen helyzet ellen?

Pető szerint általában két tényező akadályozza a nőket az előmenetelben a tudományos pályán. Az első az „anyasági ár”, vagyis az, hogy a 20 és 40 éves kor közötti nők épp abban az időszakban vállalnak gyermeket, amikor a karrierépítésben kellene előrelépniük, hogy bebiztosítsák a helyüket a magasabb pozíciókban. Ez olyan strukturális hátrány, amit a vita résztvevői szerint egységes fellépéssel meg lehetne oldani, és vannak is erre példák. Egyes tudományterületeken ugyanis működik a kutatói munka az anyaság mellett, a külföldi mentorprogramok pedig jó példát szolgáltatnak arra, hogyan lehetne Magyarországon is kiépíteni egy olyan rendszert, amiben a mentorok és a mentoráltak is segítséget kapnak a fejlődéshez.

A másik probléma még súlyosabb, és tulajdonképpen tabu: ez a szexuális zaklatás. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatait Kalmár érintőlegesen említette: ő több évtizeden át inkább független kutatóként dolgozott, mert nem akarta kitenni magát a bántalmazásoknak. A kisebb és nagyobb incidensek, amikkel a nők találkoznak, az egyetemtől a kutatóintézetekig tapasztalhatók, és olyan sokféle formában érkezhetnek, hogy szinte lehetetlen felkészülni rájuk. Kalmár az egységes fellépésben, a kritikus tömeg megszületésében lát lehetőséget a zaklatás felszámolására, de szerinte jelenleg inkább mindenki csak a saját túléléséért küzd a rendszerben, ahol a publikációs kényszer és a szívességekkel átszőtt pozícióosztogatás jellemző. Ebben a környezetben a nők sem állnak ki egymásért, egyezményes a hallgatás, pedig abban a vita résztvevői egytől egyig egyetértettek, hogy a nőknek bizonyos pozíció felett mindenképpen fel kellene emelniük a hangjukat a társaik érdekében.

Az, hogy ma Magyarországon működhetnek bizottságok, kutatóhelyek nők nélkül, és lehet rendezni olyan konferenciákat, ahol egyetlen nő sem kap szakmai szerepet, a vita résztvevői szerint ugyancsak teljesen nonszensz; Kende 2022-ben hasonló okokból lépett ki az MTA Pszichológiai Tudományos Bizottságából is. Ő akkor nem volt hajlandó elfogadni, hogy a rendszer azzal magyarázza a fennmaradását, hogy a múltban is ugyanígy működött.

Pető Andrea, a CEU Társadalmi Nemek Tanulmánya Tanszékének professzora a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én
photo_camera Pető Andrea, a CEU Társadalmi Nemek Tanulmánya Tanszékének professzora a CEU Bibó István Szabadegyetem vitáján 2025. január 17-én Fotó: Kun Zsuzsi / Qubit

Pető egy másik nagy port kavart magyarországi esetet emelt ki, hogy megvilágítsa a strukturális problémát és a nők helyzetének totális félreértését. Szintén 2022-ben látott világot az Állami Számvevőszék Pink Education jelentése, aminek fő megállapítása úgy foglalható össze, hogy a nőknek felesleges drága egyetemi szakokon tanulniuk, ha utána úgyis otthon maradnak a leendő gyerekeikkel. A jelentés, épp azért, mert országos botrány lett belőle, felhívta a figyelmet arra, hogy milyen mélyen gyökereznek a nőkkel kapcsolatos előítéletek.

Ebből a társadalmilag is beágyazott szemléletből az esemény résztvevői szerint csak úgy lehet kikecmeregni, ha átláthatóbbá teszik a rendszert, és minden szinten tudatosan törekednek az egyenlő bánásmódra. A beszélgetés résztvevői nem feltétlenül tartják kívánatosnak a pozitív kivételezést – ehelyett Pető egy németországi, jól működő mentorálási programhoz hasonló rendszert említett példaként, Kende pedig a saját képességek megismerését és az azoknak megfelelő pályaválasztás támogatását, ami végül hozzásegítheti a nőket a tudományos életben való hatékony szerepléshez. Kalmár elmondta: ő bízik a fiatalabb kutatógenerációkban, ahol már az apák is szívesen vigyáznak a gyerekeikre vagy vállalják fel a családdal kapcsolatos feladatokat annak érdekében, hogy a partnerük is építhesse a karrierjét.

Egyelőre viszont az a helyzet, hogy azoknak a nőknek, akik a tudományos pályát választják, és nem akarnak az intézményrendszerben megrekedni az alacsonyabb presztízsű pozícióknál, egy kiegyenlítetlen rendszerben kell evickélniük, gyakran mindenféle felkészítés nélkül.