20 lenyűgöző fotó a Curiosity Marson töltött hat évéből

2018.08.07. · tudomány

Már hat földi éve, hogy a Curiosity, vagyis Kíváncsiság nevű, nagyjából egy Mini Cooper méretű marsjáró kutatja a bolygót. A másik aktív NASA-marsjáró, az Opportunity a 2018-as marsi viharok miatt jelenleg hibernált állapotban van.

A Curiosity 2011. november 26-i fellövése után 2012. augusztus 6-án olyan manőverrel landolt a bolygón, amilyet korábban csak szimulációban végeztek el: 21 ezer km/h-s sebességről lassított le úgy, hogy sérülés nélkül ért földet a Gale-kráterben. Legfőbb küldetései között a bolygó geológiai és éghajlati vizsgálata, a víz nyomainak felkutatása és végső soron annak a felderítése szerepelt, hogy a Marson létezhetett-e valaha is élet.

Kétéves misszióját még 2012 decemberében határozatlan időre meghosszabbították , így a 17 kamerával felszerelt marsjáró a mai napig küldözgeti haza a korábban sohasem látott minőségű fotókat a bolygóról. Most ezekből szedtünk össze húszat. Boldog hatodik évfordulót, Curiosity!

photo_camera A marsjárót a floridai Cape Canaveral 41-es kilövőállomásáról, az Atlas 5 rakétával lőtték fel 2011. november 26-án Fotó: BRUCE WEAVER/AFP
photo_camera A NASA egyik 70 méter átmérőjű antennája az ausztráliai Canberrában – innen követték a Curiosity útját a Mars felé Fotó: MARK GRAHAM/AFP
photo_camera Lesz még ennél jobb is – az egyik első fotó, amit a Curiosity készített a Marson, a halszemoptikás kamerájával (2012. augusztus 6.) Fotó: JPL-CALTECH TELEVISION/AFP
photo_camera Örömünnep a Jet Propulsion Laboratory kaliforniai Pasadenában található központjában, miután sikeresen landolt a Curiosity Fotó: BILL INGALLS/AFP
photo_camera A Curiosity landolása után adott sajtótájékoztatón bemutatják az „ejtőernyős” Marsot érés pillanatait – a bal oldalon Jennifer Trosper, a misszió igazgatója (2012. augusztus 6.) Fotó: ROBYN BECK/AFP
photo_camera A Sharp-hegyről készült egyik első, a földi fényviszonyokhoz igazított kép (2012. augusztus 23.) Fotó: -/AFP
photo_camera Ezen a 2012. szeptember 14-én készült képen azt a Hottah nevet kapott sziklaszirtet látni, amely a tudósok szerint egy ősi pataknak adhatott helyet. Fotó: AFP PHOTO / NASA/JPL-Caltech/MSSS
Marsi látkép, 2013. január 27.
photo_camera Marsi látkép, 2013. január 27. Fotó: AFP PHOTO / NASA/JPL-Caltech/MSS/HO
photo_camera A Curiosity szelfije a első fúrási helyszínen, a John Klein nevű szikláknál, 2013. február 7-én Fotó: AFP PHOTO/NASA/JPL-Caltech/MSSS/HO
photo_camera Az első fúrások után. Felül a sekélyebb (2 cm mély) tesztfúrás, alatta az első, valódi kőzetmintavétel céljából történt (6,4 cm mély) akció nyoma. (2013. február 10.) Fotó: AFP PHOTO / NASA/JPL-Caltech/MSSS
photo_camera A Mars két holdja közül a nagyobbik, a Phobos elhalad a Nap előtt, három pozícióban (2013. augusztus 17.) Fotó: AFP PHOTO / NASA/JPL-CALTECH/MALIN SPACE SCIENCE SYSTEMS/TEXAS A&M UNIVERSITY
photo_camera A Gale-kráter Glenelg nevű területének üledékes kőzetei. Később itt találta meg a Curiosity a marsi jégréteg alatt 20 km-en át húzódó tavat. (2013. december 9.) Fotó: AFP PHOTO / NASA/JPL-Caltech/MSSS
photo_camera A Sharp-hegy aljában lévő, Garden City nevű területen talált ásványi hálózat, amely olyan helyeken alakul ki, ahol folyadékok mozognak kőzetek között. (2015. március 18.) Fotó: AFP PHOTO/NASA/JPL-Caltech/MSSS
A Gale-kráterből látható naplemente (2015. április 15.)
photo_camera A Gale-kráterből látható naplemente (2015. április 15.) Fotó: AFP/NASA/JPL-Caltech/MSSS/Texas A&M
photo_camera A Mars Reconnaissance Orbiter nevű űrszonda képe a Curiosity 2015. szeptemeri útjáról, amely során két különböző sziklacsoport (a világosabb Murray és a sötétebb Stimson egységek) közötti határt vizsgálta Fotó: NASA/JPL-CALTECH/UNIVERSITY OF A/Anadolu Agency
A Curiosity a Kimberley-képződményben készített fotójának előterében látható kőzetrétegek a Sharp-hegy felé való dőlése arra utal, hogy korábban egy vízzel teli medence volt a hegy helyén (2015. október 9.)
photo_camera A Kimberley-képződményben készített Curiosity-fotó előterében látható kőzetrétegek a Sharp-hegy felé dőlnek, ami arra utal, hogy korábban egy vízzel teli medence volt a hegy helyén (2015. október 9.) Fotó: AFP PHOTO/NASA/JPL-Caltech/MSSS
A Sharp-hegy ásványai (2015. november 13.)
photo_camera A Sharp-hegy ásványai (2015. november 13.) Fotó: AFP PHOTO/NASA/JPL-Caltech/MSSS/HO
A kb. 4 méter magas Namíb-dűne hátsó oldalának 3D-s képe (2015. december 17.)
photo_camera A kb. 4 méter magas Namíb-dűne hátsó oldalának 3D-s képe (2015. december 17.) Fotó: NASA/JPL-Caltech/TAMU