Részsiker: kitiltanak a szabadföldekről egy csomó méhekre veszélyes növényvédő szert

2018.11.15. · gazdaság

Az Európai Bizottság (EB) döntése alapján 2018. december 19-től kizárólag zárt termesztő berendezésben, magyarán üvegházakban lehet felhasználni a házi méhekre és egyéb beporzó rovarokra kockázatosnak ítélt neonikotinod tartalmú növényvédőszereket.

Az imidakloprid, klotianidin és tiametoxam hatóanyagú szerrel kezelt palántákat, vetőmagokat pedig a későbbiekben is tilos lesz szabadföldre kiültetni, illetve elvetni – áll a Nemzeti Élelmiszer-biztonságlánc Hivatal (Nébih) közleményében.

A méhekre veszélyesnek ítélt három neonikotinoid felhasználását először 2013-ban korlátozták Európában, az EB idéntől további szigorításokat vezetett be, amely számos növényvédő szert érint.

Négy termék forgalomba hozatali és felhasználási engedélyét a Nébih máris visszavonta, további 21 készítmény engedélyéből pedig törölni kellett a szabadföldi felhasználásokat. Az érintett készítmények részletes listája itt érhető el.

Kolónia-összeomlások

Bő tíz évvel ezelőtt elsőként a rejtélyes kolónia-összeomlások (Colony Collapse Disorder; CCD) hívták fel a figyelmet arra, hogy valami nagyon nem stimmel a háziméhekkel, miután bizonyos területeken a populáció 90 százaléka szó szerint eltűnt. A magyar szaknyelven elnéptelenedés-szindrómának nevezett jelenség során méhcsaládok tízezrei váltak köddé. A mobiltelefonok elektromágneses sugárzása, a beltenyésztés következtében kialakult immungyengeség, a GMO-növények terjedése mellett legújabban a túlfeszített munka okozta stressz került elő magyarázatként. De rovarirtószerek szakszerűtlen használatának negatív hatásai is kétségtelenek.

A neonikotinoidokat tartalmazó növényvédő szerek méhekre gyakorolt negatív hatásait egy Magyarországra, Angliára és Németországra kiterjedő nagyléptékű kísérletsorozat eredményei támasztották alá, amelyben dr. Sárospataki Miklós, a Szent István Egyetem Állattani és Állatökológiai Tanszékének docense is részt vett – erről egy nagy nyári magyarországi méhpusztulásról szóló beszámolóban írtunk bővebben.

A beporzókat veszélyeztető mezőgazdasági technológiákról az alábbi cikkeinkben írtunk korábban: