Madrid belvárosából kitiltották a legszennyezőbb járműveket, de a többi autós élete is nehezebb lesz

2018.11.30. · gazdaság

2018. november 30-tól életbe lépett az üvegházhatású gázok kibocsátásának visszaszorítása érdekében létrehozott Madrid Central elnevezésű kezdeményezés, így a spanyol főváros központjában létrejött egy 472 hektárnyi terület, ahol nem közlekedhetnek káros anyagokat kibocsátó járművek – néhány szigorú kivétellel.

A 2000 előtt regisztrált benzines és a 2006 előtti dízelautókkal ezentúl nem lehet behajtani a belvárosba. Ez alól kivételt képeznek a központban élők járművei, valamint a mentő-, rendőr- és tűzoltóautók.

Az autógázos és a hibrid autók legfeljebb két órát tölthetnek el a belvárosban, az újabb benzines és dízelautókkal pedig – a kissé homályosan megfogalmazott szabály szerint – ugyan be lehet hajtani a városközpontba, de csak parkolási céllal, azt is csak parkolóházban vagy garázsban. A kamionosok időbeosztáshoz lesznek kötve: a régebbi kamionok reggel 7-től délután 1-ig, az újabbak este 9-ig tartózkodhatnak a területen, a taxik pedig 2022-ig kaptak haladékot a belvárosi fuvarozásra.

Ezektől eltekintve viszont csak nulla kibocsátású járműveket engednek a központba – a kezdeményezés legfőbb célja, hogy 2020-ig 23 százalékkal csökkentsék a levegő nitrogén-dioxid-szintjét. Városvezetők az El Paísnak elmondták, hogy a belvárosi reformok 22 ezer négyzetméterrel növelik meg a gyalogosok számára elérhető területet.

Madrid belvárosának határai a Madrid Central kezdeményezés szerint
photo_camera Madrid belvárosának határai a Madrid Central kezdeményezés szerint Fotó: madrid.es

„A levegő szennyezettsége már tíz éve túllépte a megengedhető szintet, és a város lakói olyan levegőt lélegeznek be, amely nyilvánvaló hatással van az egészségükre, főként a legsebezhetőbbekére, mint a gyerekek vagy az idősek” – mondta a Guardiannek Inés Sabanés, a madridi önkormányzat környezetvédelemért és mobilitásért felelős képviselője. „Egyes kutatások tisztán rávilágítanak a szennyezési csúcsidőszakok és a kórházba került betegek száma közti összefüggésre. A halálozások és a koraszülések számára is egyértelműen kihatással van.”

A kamionosok védenék a környezetet, csakhogy gazdasági válság

A spanyol teherszállító vállalkozók szövetségének elnöke, Antonio Villaverde szerint ugyan ők is elkötelezettek a szennyezettségi probléma megoldásában, de a jelenlegi intézkedések ellehetetlenítik a sofőröket és cégeiket. „Öt év alatt az autóink 90 százalékát le kéne cserélnünk Madridban. Még ha akarnánk is, ez gyakorlatilag lehetetlen. Az a legnagyobb baj, hogy ez az ágazat még mindig nagyon régi járműveket használ a gazdasági válság miatt” – mondta Villaverde, aki szerint a szállítási időszakok korlátozásának súlyos következményei lehetnek, a folyamatos készlethiánytól a kisvállalkozások kényszeres bezárásáig.

A tiltást jelző tábla
photo_camera A tiltást jelző tábla Fotó: JAVIER SORIANO/AFP

Sabanés szerint azonban nem érdemes a vészjósló hangokra hallgatni: a Madrid központjában naponta 2 millió megtett útból 1,2 millióért már ma is a tömegközlekedés felel, az 550 ezer gyalogos mellett pedig csak 230 ezer autóst lát a belváros. A képviselő arra is felhívta a figyelmet, hogy a madridi intézkedések messze nem a legszigorúbb modelleket követik, hiszen például Londonban csak díj ellenében lehet behajtani a városközpontba, Berlinben pedig vannak olyan területek, ahol egyetlen autó sem közlekedhet.

Bár a szabályozás már életbe lépett, a városvezetők ígérete szerint 2019 márciusáig nem szabnak ki büntetéseket, ha valaki nem tartja be a korlátozást.

A deszkásokra és a rolleresekre is gondoltak

De nem ez az egyetlen intézkedés, amit a fenntartható mobilitásért hozott novemberben a madridi városvezetés: az egyirányú és a kétirányú, de egysávos utcákon 30 km/h-s sebességkorlátozást vezettek be, a motorosok nem parkolhatnak le a járdán, ha az három méternél keskenyebb, a biciklisek pedig ezentúl kanyarodhatnak jobbra piros lámpánál. A gördeszkások, rolleresek és egyéb, nem motoros eszközt használók ezentúl a járdán és a bicikliúton is közlekedhetnek, elektromos rollerrel viszont csak a bicikliutat lehet használni.

A madridi önkormányzat felhívta a figyelmet, hogy a belvárosban 60 buszjárat, 6 metró és 8 földalatti vasútvonal várja a tömegközlekedőket, de már a BiciMad nevű közösségikerékpár-szolgáltató is 57 állomást telepített Madrid központjában.