Az ember miatt galambok és patkányok veszik át a különleges fajok helyét a Földön

2018.12.07. · tudomány

A földek emberi használata globális szinten kétségtelenül árt a biodiverzitásnak, a humán behatás azonban nem egyenlő mértékben sújtja a különböző fajokat, néhánynak még jót is tesz az ember terjeszkedése. A természetes élőhelyek mezőgazdasági művelése és beépítése a hasonló fajoknak kedvez, akárhol is járunk a világban – állapította meg egy új tanulmány, amelyet a PLOS Biology tett közzé.

Ha egy területet használatba vesz az ember, jellemzően patkányok, galambok és a hozzájuk hasonló, alkalmazkodni képes fajok veszik át az élőhelyet azoktól a kevésbé elterjedt fajoktól, amelyek csak megfelelő körülmények között képesek fennmaradni.

A megállapítás annyira nem meglepő a városban élő ember számára, a tanulmány jelentőségét inkább az adja, hogy a kutatók nagy és globális adatbázison tudták igazolni a trendet. A 81 országban 20 ezer állat- és növényfaj elterjedését vizsgáló szakemberek arra jutottak, hogy az ember használta területeken azoknak a fajoknak a populációja növekszik, amelyek amúgy is nagy területen fordulnak elő.

Egerek és emberek és verebek

„Világszerte kimutattuk, hogy ha az ember átalakítja az élőhelyeket, a különleges fajok tűnnek el, és olyan fajok veszik át a helyüket, amelyek egyébként is mindenfelé előfordulnak, mint a galambok a városokban vagy a patkányok a mezőgazdasági területeken” – mondta a kutatás vezetője, Tim Newbold biológus, a University College London tudományos munkatársa. A már említettek mellett ide sorolhatók az egerek és a verebek is. A vesztesek közé pedig olyan fajok tartoznak, mint az orrszarvúk vagy a tigrisek, amelyek veszélyeztettségéről időről időre a Qubit is hírt ad.

A kutatásban ugyancsak részt vevő Andy Purvis professzor, a londoni Nemzeti Történeti Múzeum munkatársa a biodiverzitásnak ezt a változását ahhoz a városi folyamathoz hasonlította, amikor a független, kevés árut eladó kiskereskedőket kiszorítják az utcákról a nagy kereskedelmi láncok. „Ettől aztán minden város ugyanúgy néz ki, nehezebben jön rá az ember, hogy éppen hol is van. Ugyanígy: az emberek mindenhol, ahol megfordulnak, alakítják a természetet, és mindenhol ott vannak azok a tipikusan helyi fajok, amelyeknek emiatt küzdeniük kell az életben maradásért.”

A tanulmány megállapításai segíthetnek a hatékonyabb természetvédelemben. Azok a növények és állatok, amelyek eleve kis területen élnek, helyből nagyobb veszélynek vannak kitéve, mint azok a fajok, amelyek világszerte képesek alkalmazkodni a körülményekhez.

Korábbi kutatások arra jutottak, hogy a kis területen elterjedt állatok és növények általában megkülönböztetett és fontos szerepet töltenek be saját ökoszisztémájukban.