Vizet találtak egy aszteroidán, és ez elárulhatja, honnan származik a Föld vízkészlete

2019.05.02. · tudomány

A Hajabusza űrszonda 2005-ben érkezett a 25143 Itokawa nevű, mindössze 535 méter hosszú és 300 méter széles kisbolygó közelébe, majd négy évig próbált mintát venni róla – bár a felszíni mintavétel elmaradt, néhány mikrogrammnyi szemcsét így is sikerült visszahozni a Földre. A japán szonda így 2010-es landolásával az első olyan űreszközzé vált, amely sikeresen szállított haza mintát egy aszteroidáról.

A mintákban rövidesen több mint 1500 részecskét azonosítottak, most pedig az Arizona Állami Egyetem kutatói tették közé vizsgálati eredményeiket: öt részecske mélyebb tanulmányozása után víz nyomaira bukkantak, ami tovább erősíti azt a feltételezést, hogy a Földön található víz nagy része aszteroidabecsapódások eredményeként jött létre.

Bár korábban már teleszkópok és aszteroidán landoló űreszközök is észlelték, hogy egyes kisbolygókon víz található (decemberben például a NASA szondája küldött ilyen híreket a Bennuról), a mostani az első eset, hogy ezt földi laboratóriumban mutatták ki.

25143 Itokawa
photo_camera A földimogyoró alakú 25143 Itokawa Fotó: Wikimedia Commons

A Földet is az ilyen aszteroidák láthatták el vízzel

Az arizonai egyetem kutatói egy NanoSIMS (nanométeres másodlagos ion tömegspektométer) nevű eszközzel vizsgálta az öt részecskét, amelyek közül kettőben mutatták ki a piroxén nevű ásványféle jelenlétét – ez tartalmazza kristályrendszerében a vizet. A felfedezés alapján arra következtetnek, hogy az Itokawa vízben gazdag kisbolygó lehet: a becsapódásokkal és a kozmikus sugárzással is számolva a kutatók szerint 698-988 ppm között lehet az itokawai ásványok víztartalma.

„Kiderült, hogy az általunk vizsgált minták vízben gazdagabbak, mint általában a belső Naprendszer objektumai” – idézték az Arizonai Állami Egyetem közleményében a kutatást vezető Ziliang Jint. A kutatók a víz deutérium-hidrogén arányát is vizsgálták, amiből meg lehet tudni, hogy mennyire hasonlít az összetétele a Földön található vízéhez, és rámutathat az aszteroida eredetére is. „Az ásványoknak olyan hidrogénizotóp-összetétele van, ami megkülönböztethetetlen a földi vízétől” – mondta Jin.

photo_camera Ziliang Jin és Maitrayee Bose, a tanulmány két szerzője Fotó: Arizona State University

A kutatócsoport szerint ez bizonyítja, hogy az Itokawához hasonló, S típusú kisbolygók gazdag vízforrást jelentenek, ami alátámasztja azt a rég sejtett teóriát, miszerint az ilyen aszteroidák látták el a fejlődő bolygókat a szükséges vízkészlettel. A Föld világtengerének közel fele földönkívüli eredetű lehet.

A japán kutatók további izgalmas eredményekre számítanak, ugyanis a Hajabusza-2 űrszonda jelenleg épp a Ryugu nevű, egyszerre C és G típusú aszteroidát fúrja, és év végén már vissza is térhet a mintákkal a Földre.