Minden eddiginél pontosabb távcsövet kapott az ELTE csillagvizsgálója

2019.07.17. · TECH

Az ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatóriumba júniusban érkeztek meg a Kozmikus hatások és kockázatok nevű kutatási program támogatásával megszerzett műszerek. A program keretében a Holdba csapódó meteorok rövid (20–30 ms idejű) felvillanásait keresik majd a kutatók.

Az új ASA AZ800 távcsővel a későbbiekben (a meglévő Shelyak eShel spektrográf csatlakoztatásával) a csillagok légkörének és mozgásának színképét is vizsgálhatják majd. Ezeket a megfigyeléseket jelenleg egy 50 centiméteres műszerrel végzik, a nagyobb távcsövön azonban a háromszor halványabb csillagok is elérhetők lesznek, még nagyobb pontosság mellett.

Így néz ki a távcső:

A távcső és egy képalkotó QSI CCD kamera a villán
photo_camera A távcső és egy képalkotó QSI CCD kamera a villán Fotó: ELTE

A új távcső Nasmyth-típusú fénymenetének köszönhetően a megfigyelés fő műszerei a tartóvillán foglalnak helyet, ami nagy fokú stabilitást biztosít – a távcső végére helyezett műszerek együtt mozognak a távcsövekkel, a villán elhelyezett műszerek viszont mindig ugyanott maradnak, akármerre is néz az eszköz.

Az égboltkamera képe a nappali égről
photo_camera Az égboltkamera képe a nappali égről Fotó: ELTE

A műszerek között a harmadlagos tükör elfordításával 10 másodperc alatt lehet váltani a platform átszerelése nélkül. A távcsőtől nem messze egy külső égboltkamera és egy időjárásállomás figyeli az aktuális körülményeket, a távcső működési tartományától különböző körülmények (szél, páratartalom, túl fényessé váló pirkadat stb.) észlelése esetén a kupolát bezárja és az észlelést megállítja. A műszer működés közben belső kamerával figyelheti meg a kezelő, így biztosítva a távolról irányítható, mégis teljesen felügyelt rendszert.

Az égboltkamera képe egy derült éjszakán
photo_camera Az égboltkamera képe egy derült éjszakán Fotó: ELTE

A műszerrel elkészültek az első „first light” mérések, amelyek célja a mechanikai működés ellenőrzése, az optikai és képalkotó elemek finomhangolása, a teljesítmény meghatározása, a képalkotó és adatkezelési rutinok kialakítása volt. A mérések az ELTE közleménye szerint messzemenően igazolták a műszeregyüttes nagy teljesítőképességét.

Az M27 (Súlyzó) planetáris köd
photo_camera Az M27 (Súlyzó) planetáris köd Fotó: Kovacs Jozsef

Az új ASA AZ800 távcső azimutális szerelésű, négy platformos, két platformon derotált műszer, amelyre egy 25 mm-es képátlójú Photometrics Prime 95B gyors képalkotó kamera (1/1000000 másodperctől 5 másodpercig terjedő expozíciótartománnyal) és egy griz szűrőrendszerrel ellátott FLI nagy térbeli felbontású képalkotó kamera került.

Az első megfigyelés az új távcsővel