Minden csalószoftverrel futó autója után 25 ezer euróra büntethetik a Volkswagen csoportot
Járművenként 25 ezer euróra bünteti a Volkswagen csoportot a német járműfelügyeleti hatóság (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA), minden olyan Audi után, amelyből az autógyártó nem távolítja el a kibocsátási adatok szépítésére alkalmas szoftvert a hatóság által kiszabott szeptember 26-i határidőig. A német közlekedésügyi minisztérium legfrissebb, tavalyi vizsgálata szerint a kibocsátási adatokat kozmetikázó szoftver még legalább 127 ezer járműben fut. Az érintett autók kétharmadát Németországban vették nyilvántartásba.
A Volkswagen négy évvel ezelőtt, 2015 szeptemberében ismerte el, hogy világszerte több mint 2 millió, a környezetvédelmi vizsgálatokat kijátszó szoftvercsomaggal tuningolt Audit gyártott. A csalás jóformán az összes modellt érinti, az A1-es modelltől a Q5-ösig. A csalószoftverrel a dízelmotorok hajtotta autókat látták el. A Volkswagen csoport egyébként nem korlátozta a csalást az Audikra, a cég 2015-ben 11 milliónyi általa gyártott autóról ismerte el, hogy érintett a botrányban.
A Volkswagen-botrány farvizén egyébként lesújtó tények kerültek a felszínre a dízel autók kibocsátását illetően, úgy általában is. A Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) például tavaly rukkolt elő egy vizsgálata eredményével, amelyben 4850 modell 700 ezer autójának kibocsátási adatait vizsgálták meg. Kiderült, hogy még a legújabb dízel modellek is több káros anyagot bocsátanak ki élesben, mint amennyit az európai irányelvek lehetővé tennének.
Mint azt a Qubiten annak idején írtuk, „a két motortípus közti különbség óriási: amíg átlagban még a legkárosabb kategóriába sorolt benzinmotoros járművek is a típushoz szabott limiten belül teljesítettek, addig a legkörnyezetbarátabb, Euro 6 szintű dízelmotorok kétszer annyi káros anyagot bocsátottak ki, mint amit az uniós normák megengednek.”
A Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet nemrég közzétett tanulmánya szerint egyébként a globális autóipar kibocsátása 2018-ban nagyobb volt, mint az egész Európai Unióé együttvéve. Az iparág legszennyezőbb szereplője pedig épp a Volkswagen csoport, amely egymaga több szén-dioxiddal terhelte a környezetet, mint egész Ausztrália. A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak eléréséhez, a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fok alatt tartásához a Greenpeace szerint egyébként elengedhetetlenül szükséges lenne, hogy az autógyártók 2028-ig ne csak a dízelüzemű, hanem a benzines és a hagyományos hibrid motorokat is kivezessék a piacról.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: