Megvan az első olyan állat, ami nem lélegzik

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

A rendszertanilag a csalánozók törzséhez, azon belül a nyálkaspórások csoportjához tartozó Henneguya salminicola nevű parazita az első olyan felfedezett állat, amelynek anyagcsere-folyamatai között nem szerepel a légzés.

A H. salminicola DNS-éből minden más ismert állattal szemben hiányzik a mitokondriális genom, vagyis azok a mitokondriumban található gének, amelyek kulcsszerepet játszanak a sejtlégzésben – áll abban az izraeli, amerikai és francia kutatók által jegyzett tanulmányban, amely az Amerikai Tudományos Akadémia hivatalos folyóiratában (PNAS) jelent meg február 24-én.

A kutatók szerint a parazita más nyálkaspórás rokonaihoz hasonlóan fokozatosan egyszerűsíti a genetikai összetételét. Ezek az állatok a medúzák (Medusozoa) őseivel állnak rokonságban, de mára minden felesleges dologtól megszabadultak, amire nincs feltétlen szükségük a túléléshez – így építették le az idegsejtjeiket és izmaikat is. A kutatók szerint a légzést lehetővé tevő képesség is ide tartozik. A kutatók szerint a lecsupaszított génkészlet evolúciós előnyt jelent a minél hatékonyabb reprodukcióban.

Henneguya salminicola mikroszkopikus csoportképeFotó: Stephen Douglas Atkinson

Azt ugyan még nem tárták fel, hogy légzés híján hogyan jut energiához a H. salminicola, de feltételezésük szerint más parazitákhoz hasonlóan rendelkezhet olyan speciális fehérjével, amellyel képes közvetlenül a megfertőzött gazdatestből importálni a sejten belüli energiaátvitel legkisebb molekuláris egységének tekinthető ATP nukleotidot.

Járvány, klímaváltozás, forradalmak – mindez csak három dermesztő arca annak a felbolydult világnak, ami ránk vár. Lesz még neki jó pár. Ha teheted, segítsd a munkánkat, mi megháláljuk a bizalmadat, és ebben a nagy zavarodottságban hitelesen, alaposan és közérthetően magyarázzuk el, hogy a legégetőbb kérdésekre milyen válaszokat adnak a sárgolyó legnagyobb elméi. Maradj velünk. Támogatom a Qubit szerkesztőségét!