A gazdagabb városnegyedekben nagyobb a biológiai sokféleség, mint a szegényekben

2020.06.16. · tudomány

A biodiverzitás a városi életminőség kulcsfontosságú eleme, a világ szárazabb területein azonban a gazdagok nagyobb mértékben részesülnek belőle, mint a szegények. Az egyenlőtlenség a jövőben egyre hangsúlyosabb lesz, mivel az éghajlatváltozás sok városban vezet egyre nagyobb szárazsághoz – állítják az olasz Torinói Egyetem, a dél-afrikai Fokvárosi Egyetem és a Witwatersrand Egyetem valamint a magyar Ökológiai Kutatóközpont kutatói.

A Global Ecology & Biogeography folyóiratban június 9-én megjelent tanulmány a világ nagyvárosaiban végzett 96 vizsgálat eredményeit összegzi. Eszerint a vizsgált városok gazdagabb negyedeiben nagyobb a biológiai sokféleség, mint a szegényebb környékeken. Ez a luxushatásnak (luxury effect) nevezett ökológiai mintázat leginkább a száraz területeken fekvő városokban mutatható ki.

A kutatók egyik lehetséges magyarázata szerint az ilyen urbanizált vidéken élő vagyonos emberek képesek áldozni közvetlen környezetük öntözésére és költenek olyan műtárgyakra is, mint a kerti tavak és medencék, ezzel pedig kedvezőbb életfeltételeket teremtenek a városi flórának és faunának is. A luxushatást erősítheti, hogy a jómódú urbanizált környékek a száraz tájakon belül a vizesebb területeken találhatók: a tavak, folyók és más vizes élőhelyek közelében a világon mindenütt magasabbak az ingatlanárak.

Kertvárosi luxushatás a dél-afrikai Fokvárosban
photo_camera Kertvárosi luxushatás a dél-afrikai Fokvárosban Fotó: CAIA IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Science Photo Library via AFP

Batáry Péter, az Ökológiai Kutatóközpont tudományos tanácsadója, a tanulmány egyik vezető szerzője szerint „Dél-Afrikában a nagy szélsőségek és a szárazság miatt különösen súlyos a luxushatásból eredő környezeti igazságtalanság. Annak megértése, hogy ezek a mintázatok miből alakulnak ki, a jövőben igazságosabb és méltányosabb városok létrehozását segítheti elő”.

A tanulmányt jegyző ökológusok szerint a vizsgált országok általános jóléte nem befolyásolta a luxushatás előfordulásának valószínűségét.