Dől a pénz a magyar AImotive-hoz, amely Európa leggazdagabb önvezető autós startupjává vált
A 2015-ben alapított budapesti AImotive 20 millió dolláros befektetéshez jutott, így a korábbi tőkebevonásokkal együtt már 75 millió dolláros, vagyis több mint 23 milliárd forintos tőkeerővel rendelkezik – ezzel Európa leggazdagabb önvezető autós startupjává lépett elő. A cég elsősorban az autóipar szereplőivel dolgozik együtt, és az önvezető járművek technológiai hátterét igyekszik biztosítani, de más, a mesterséges intelligenciát (AI) és a kamerákat együtt használó rendszerek kiépítésében is érdekelt.
A közel 200 szakembert foglalkoztató, Európa egyik legnagyobb AI-kutatócsoportjával rendelkező cég fejlesztéseinek jelentős részét magyarországi központjában végzi, de a kaliforniai Mountain View-ban, valamint Jokohamában is van irodája. Az AImotive és partnereinek különleges érzékelőkkel felszerelt tesztautói már Amerikában és Japánban is működésbe álltak.
A legújabb befektetési körben bevont 20 millió dollár részben a leginnovatívabb közép-európai startupokat finanszírozó, korábban az egyaránt magyar Neticle-t és Codecoolt is támogató Lead Ventures egyik tőkealapjától érkezett, amelyet az MFB Invest és a MOL finanszíroz, részben pedig a Pénzügyminisztérium alá tartozó, elsősorban a magyar kis- és középvállalkozások finanszírozását támogató Széchenyi Tőkealap-kezelőtől. A tőkeemelés így félig, 3 milliárd forint értékben állami pénzből valósult meg.
Ezzel a befektetéssel az AImotive a hazai piacon jelenleg a legtöbb kockázati tőkét bevont startuppá vált, mindezt ráadásul a koronavírus-járvány által okozott gazdasági visszaesés idején érte el, ami egyértelműen mutatja, hogy mekkora a piaci kereslet az automatizáció területén bevethető újszerű megoldásokra.
„Az AImotive sikere annak a filozófiának köszönhető, hogy a csapat egyszerre teljes körűen, modulárisan és platformfüggetlenül közelít meg egy komplex problémát, továbbá az önvezetés több aspektusával is foglakozik a szimulációtól a chip tervezésig” – mondta Galácz Ábel, a tranzakció vezető befektetője, a Lead Ventures vezérigazgatója.
A cég profilja három, egymással összefonódó fejlesztési területre bontható az önvezetési technológiák körében:
- Az aiDrive platformfüggetlen moduláris szoftvercsomag. A rendszer szenzorok segítségével navigál, illetve automatikus képfeldolgozás és mesterséges intelligencia algoritmus segítségével reagál a megváltozott környezetre. A szoftvercsomag képességeit folyamatosan fejlesztik és ebben az aiSimre keresztelt virtuális szimulációs környezet segít.
- Az aiSim eredetileg a cég belső fejlesztése volt, de az iparági kereslet fokozódása miatt most már önálló szolgáltatásként is értékesítik, jelenleg ugyanis a szimuláció révén tesztelhető legpontosabban az önvezető jármű technológia, és annak biztonsági paraméterei. Ez az első olyan virtuális tesztkörnyezet, amely az önvezetés tesztelését a szigorú autóipari szabványok elvárásainak megfelelve támogatja.
- Az aiWare pedig egy olyan beágyazott mesterséges intelligencia gyorsító, melynek hatékonysági mutatója a versenytársakhoz képest kiemelkedő. Ez azért fontos, írja a cég közleménye, mert az önvezetés egyik legjelentősebb kihívását ma a processzorok és chipek gyorsasága, kapacitása és áramfogyasztása jelenti. Az AImotive 2019 októbere óta szoros együttműködésben dolgozik a NextChip-pel, aki bejelentette az aiWare integrálását a következő generációs Apache5 Imaging Edge processzorába.
Az AImotive tavaly ősszel mutatta be önműködő parkolási megoldását, amely egyedülálló módon, a garázsban infrastrukturális beruházások nélkül tudja átvenni a parkolási feladatokat. Vezetésautomatizációs szoftverük pedig „lényegében alkalmas bármely autópályán a teljes útvonalon önállóan vezetni, így akár Budapestről Bécsig közbeavatkozás nélkül eljutni.”
A közlemény szerint a cég az újonnan szerzett tőkét a termékek hazai továbbfejlesztésére, a nemzetközi jelenléte erősítésére, új irodák nyitására és autóipari partnerei lokális támogatásának elmélyítésére fogja elsősorban fordítani, hogy még közelebb kerüljön eredeti célkitűzéséhez, vagyis hogy az önvezető rendszerek ne csak luxuskategóriás járművekben legyenek elérhetőek, hanem eljussanak minél szélesebb tömegekhez.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: