Megcáfolták a makacs tévhitet, miszerint 1 kutyaév = 7 emberév

2020.07.04. · tudomány

Az ismert aranyszabály szerint egyetlen kutyaév hét emberi évnek felel meg, vagyis egy 12 hónapos kutya életkora alapján egy 7 éves kisiskolásnak feleltethető meg. A kutyakiképzők és etológusok korábban sem tartották megfelelőnek a köztudatban elterjedt átszámítási módot, de most végre elkészült a csodaképlet, amelynek segítségével összevethető a kutyák életkora az emberével – igaz, a módszer egyelőre csak golden retrieverek esetében működik.

A Kaliforniai Egyetem etológusai a nemzetközi hírű kutyakutató, Tina Wang vezetésével a Cell System folyóiratban közölték azt a tanulmányt, amely genetikai alapon teszi összevethetővé a Homo sapiens és a Canis familiaris egyedek életkorát.

A kutatók abból indultak ki, hogy a kutyák ma már ugyanolyan környezetben élnek, mint az emberek: életmódjuk, táplálkozásuk és egészségügyi ellátásuk is gazdáikéhoz mérhető. Wangék hipotézise szerint a kutyák genomszintű öregedési folyamatai is egybevethetők az emberével.

Szimatoló golden retriever-kölyök
photo_camera Szimatoló golden retriever-kölyök Fotó: Michel Gunther/Biosphoto

Az életkor meghatározásához a kutatók a DNS építőköveit jelentő nukleotidok módosulásait, vagyis a DNS-metilációt elemezték az állatokban. Bizonyos kémiai folyamatok az örökölt genetikai szekvencia módosítása nélkül is képesek ki- és bekapcsolni a géneket, a metiláció is egy ilyen jelenség.

Wang és kollégái ennek elemzésével olyan kutyakor-órát alkottak, amellyel következtetni lehet az adott genom korára. Az epigenetikai módszerrel összesen 104 golden retrievert vizsgáltak, a néhány hetes kölyköktől a 16 éves aggastyánokig.

Az epigenetikai óra képlete:

emberi életkor = 16 ln (kutyaéletkor) + 31.

Eszerint egy golden retriever egyévesen 31, négyévesen pedig egy 53 éves embernek feleltethető meg. 7 éves koruk fölött viszont a kutyák öregedése lelassul.

photo_camera Grafika: Szabó Dóra/ ELTE Etológia Tanszék

Az epigenetikai órát a kutatók egyelőre csak az általuk behatóan vizsgált golden retrievekre alkották meg; más fajták véleményük szerint eltérően öregedhetnek. Wang és kollégái ezért szeretnék más kutyák bevonásával kívánják a vizsgálatokat.

photo_camera Lottie, a golden retriever gazdájával a londoni St James's Parkban március elején Fotó: ISABEL INFANTES/AFP

A módszer a fajok öregedésének megértése mellett az állatorvosi gyakorlatban is hasznos lehet a különféle, öregedést kísérő elváltozások, betegségek terápiájában.