Sikeres volt a kilövés, hét hónap múlva landolhat az első kínai marsjáró

2020.07.23. · tudomány

Kína csütörtökön sikeresen útnak indította Mars-misszióját, amely az első kínai kísérlet a bolygó meghódítására azóta, hogy néhány évvel korábban elbukott az Oroszországgal közös küldetés.

A Tienven-1 küldetés keretében marsjárót, űrszondát és leszálló egységet juttatnak a Marsra egy Long March 5 típusú rakétával a Hajnan-szigeten álló Vencsang űrközpontból.

Az állami Kínai Repüléstudományi és -technológiai Társaság a WeChat közösségi oldalon sikeresnek nyilvánította a kilövést, és közölte, a Tienven-1 marsjárót az előre meghatározott pályára állították. Ha minden a terveknek megfelelően alakul, a küldemény hét hónap múlva érkezik meg a Marsra, ahol a marsjáró és a leszálló egység landol, az űrszonda pedig a bolygó körüli pályára áll.

photo_camera A kilövés pillanata a Vencsang űrközpontban Fotó: NOEL CELIS/AFP

A küldetés célja, hogy megismerjék a Mars geológiai struktúráit, megvizsgálják a bolygó felszínét borító talajt és a víz-jég arányokat, tanulmányozzák a felszín felépítését, összességében tehát jobban megismerjék a marsi környezetet – írták le korábban a vállalkozás lényegét a projekt vezető kutatói.

photo_camera Fotó: STR/AFP

Eddig csak az Egyesült Államoknak sikerült a Marsra járművet juttatni és azt eredményesen működtetni, ezért is van nagy jelentősége Kína számára a Tienven-1 sikerének. A NASA egyébként július 30-ára tervezi a Perseverance marsjáró kilövését. A Mars körüli buzgás oka a bolygó kedvező pozíciója: körülbelül 26 havonta kerül a Földhöz a szokásosnál közelebb.

Ahogy arról a Qubit is beszámolt, Kína az elmúlt években számos lépést tett, hogy „űrnagyhatalommá váljon, amilyen gyorsan csak lehet” – ahogy korábban Hszi Csin-ping elnök fogalmazott. Ez az út azonban néhol igencsak rögösnek bizonyult: 2011-ben a Csinghuo-1 űrszondának még az elindítása sem sikerült – amihez akkor a kínai állam orosz és ukrán segítséget vett igénybe. 2017-ben pedig a Long March (Hosszú Menetelé) 5 rakéta kilövése végződött kudarccal.

A kínai űrkutatás azonban ennél jóval több sikert is elkönyvelhetett az elmúlt években: elsőnként landolt a Hold túlsó oldalán, 2020 elején pedig sikeresen fellőtte Pejtou navigációs műholdprogramjának utolsó szatelitjét.