100 millió éves mikrobákat támasztottak fel japán kutatók

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

A Csendes-óceán 5,7 kilométeres mélyén, a tengerfenék alatt 74,5 méterre megtalált baktériumokat keltettek életre japán és amerikai kutatók – derül ki a Nature Communications folyóiratban kedden megjelent tanulmányból

A Japán Tenger- és Földtudományi Technológiai Ügynökség (JAMSTEC) geomikrobiológus kutatói 577 napon át laboratóriumi körülmények között szénnel, nitrogénnel, ammóniával, ecet- és más aminosavakkal táplálták a 101,5 millió éves üledékben talált mikrobákat, amelyek ennek hatására sokféle metabolikus tevékenységet produkáltak.

Az aerob, vagyis anyagcseréjükhöz oxigén jelenlétét igénylő mikroorganizmusok nanométeres ion tömegspektrometriával (NanoSIMS) elemezték és kiderült, hogy a vizsgált 6986 egyedi sejt nagy része aktívan beépítette az izotópokkal jelölt „tápanyagokat”.

Az életre keltett aerob mikroorganizmusokFotó: JAMSTEC

A kutatók szerint a felfedezés azt jelenti, hogy az aerob organizmusok eddig nem ismert mértékben képesek túlélni a legszélsőségesebb körülményeket is. A dinoszauruszok korából származó mikrobák úgy őrizték meg életképességüket, hogy az oxigénen kívül lényegében alig volt tápanyag a környezetükben.