Előszőr találtak bizonyítékot arra, hogy a barlangrajzok hallucinogén növényekre utalnak
Az amerikai régészek évtizedek óta úgy tartják, hogy a kaliforniai őslakosok bizonyos vadnövények fogyasztása után transzba estek, majd a hallucinációikat barlangrajzokon örökítették meg. Ennek bizonyításához egy dolog hiányzott: a hallucinogén növények helyszíni maradványai, nyomai.
Egy, a PNAS nevű folyóiratban hétfőn megjelent tanulmány szerint azonban most olyan bizonyítékot találtak a rituáléra, amely alapjaiban változtathatja meg a hallucinogén szerek használatának történetéről kialakult tudományos konszenzust.
A kutatók olyan növényi eredetű szálakat vizsgáltak, amelyek a tudatmódosításról árulkodó rajzoknak otthont adó barlang mennyezeti sziklái közé ékelődtek, a kaliforniai San Emigdio-hegységben. Ez egykor a csumas törzs területe volt, ma a tejon őslakosok lakják.
A barlang mennyezetére rajzolt spirált sokáig úgy értelmezték, mint ha azok a rituálét tartó sámán megörökített látomásai lennének, de a friss kutatás szerint a rajz valójában a maszlag (Datura) nevű hallucinogén növényt ábrázolja, ami a környéken őshonos.
A kutatók 3D-mikroszkóppal vizsgálták az 1523-ból visszamaradt (vagyis Kalifornia gyarmatosításánál is korábbról származó) növényi csomókat, hogy harapásnyomokat keressenek rajtuk, így bizonyítva, hogy (a bagózáshoz hasonlóan) egykor elrágták a hallucinogén növényeket, majd kiköpték a maradványaikat.
Miután megállapították, hogy tényleg kimutathatók a harapásnyomok, a kémiai elemzés során a maszlag hallucinogén összetevőit (szkopolamin, atropin) is kimutatták a szálakban. Végül elektronmikroszkópos képalkotással bizonyították, hogy a növényi szálak megegyeznek a maszlag rostjaival.
Bár korábban is felmerült a teória, miszerint a különböző korok barlangrajzai pszichedelikus élményeket örökítettek meg, ez az első alkalom, hogy hallucinogén növényi maradványokat találtak a rajzok közelében.
Ráadásul a csomókban talált növényi szálakból, valamint a barlangban talált, főzésre és étkezésre utaló nyomokból arra is következtetnek, hogy a korábbi hiedelmekkel ellentétben nemcsak a sámánok magányos tripjei zajlottak a helyiségben, hanem csoportos fogyasztás történt. „A rajz nem a látomásokat, hanem a hallucinációkért felelős növényt ábrázolta, amelynek központi szerepe volt a társadalomban” – mondta az Inverse-nek David W. Robinson, a tanulmány egyik szerzője.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: