Lovakkal és marhákkal alakítja természetközelivé a Rajna egyik szigetét egy magyar zoológus

2020.12.20. · tudomány

A francia-német-svájci hármas határon, Bázel agglomerációjában, a Rajna árterében folytat kollégáival nagyszabású élőhelyrekonstrukciót Lovász Lilla, a Bázeli Egyetem zoológus doktorandusza – számolt be róla a Nature.

A magyar kutató a Rajna és az Elzász-csatorna által közrezárt 904 hektáros Petite Camargue Alsacienne természetvédelmi terület 32 hektáros szigetén dolgozik a természetközeli állapotok helyreállításán.

A Nature beszámolója szerint a természetvédelmi terület és a francia EDF energiatársaság közös, három éve indított projektjében az ártéri területekre a mára kihalt eurázsiai vadló, más néven tarpán (Equus ferus ferus) egyenes ági leszármazottjának tartott lengyel konik pónifajta, valamint a skót felföldi szarvasmarha egyedeit telepítették be.

Ezek a ridegtartást kifejezetten kedvelő növényevők rágó-tipró életmódjukkal és trágyájukkal biztosítják, hogy az ártéri rétek megmaradjanak legelőnek, és ne erdősüljenek be. A szabadon élő állatok mozgását a nyakukra szerelt GPS-jeladókkal követik nyomon egész évben.

Skót felföldi marha a Rajna árterében
photo_camera Skót felföldi marha a Rajna árterében Fotó: Denis Bringard/Biosphoto via AFP

Lovász Lilla a Nature-nek elmondta, hogy az élőhely-rekonstrukció sikerét mutatja, hogy 2018 óta egyre nagyobb számban jelentek meg a területen az olyan, Nyugat-Európában ritkának számító madarak, mint a mezei pacsirta (Alauda arvensis) vagy a közönséges seregély (Sturnus vulgaris), és egyre gazdagabb a terület rovarfaunája is.

A Rajna ártere a német-francia-svájci hármashatárnál