Az Apple a legnagyobb autóipari cégek riválisa lehetne, de nem biztos, hogy ezt akarják

Támogasd a tudomány népszerűsítését, segítsd a munkánkat!

Öt-hét évig is eltarthat, mire kész termék lesz az Apple önvezető elektromos járműve. A Bloomberg az Apple-höz közel álló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a fejlesztés még a korai fázisban tart.

A cégen belül egy kisebb mérnöki csoport dolgozik a vezetési rendszeren, a járműbelsőn és az autó külső megjelenésén. Ez jóval ambiciózusabb célkitűzés, mint amit korábban tapasztalhattunk a vállalattól: akkor úgy tűnt, hogy az erőforrások nagy részét az önvezető rendszer fejlesztésére fordítják. A mostani fejlemények azonban egy önálló jármű megszületését vetítik előre – ahogy az is, hogy az Apple-nél egyre több egykori Tesla-alkalmazott dolgozik a projekten.

A Bloombergnek (név nélkül) nyilatkozó, a projekten dolgozó mérnökök ugyanakkor úgy látják, hogy a végleges termék elkészülésére még öt-hét évet kell várnunk – feltéve, hogy az Apple zöld utat ad nekik. A gyártási fázistól még igen messze vannak, ráadásul a projektben részt vevők szerint a határidők folyamatosan változhatnak. A csapat nagy része otthonról dolgozik, az irodát csak részmunkaidőben használják; és ez lelassíthatja a jármű fejlesztését.

Letarolhatják a piacot

Bár az Apple-nek nincs járműipari tapasztalata, egy általuk gyártott elektromos jármű komoly vetélytársa lehetne a Teslának, sőt az olyan autóipari gigászoknak is, mint a Daimler AG-hez tartozó Mercedes-Benz, vagy a General Motors Chevrolet-je.

Az említett gyártókhoz képest az Apple versenyelőnye lehet, hogy éveken át, pénzt és erőforrást nem sajnálva dolgoztak egy önvezető rendszer fejlesztésén, amihez saját szoftvert, illetve saját tervezésű szenzorokat és csipeket használnak. A céljuk, hogy a felhasználónak csak a célállomást kelljen megadnia a fedélzeti számítógépen, és a jármű beavatkozás nélkül eljusson oda – mondták a Bloombergnek a projekthez közel álló források.

Az Apple önvezető technológiájához rengeteg szenzorra van szükség. Ezek mind saját tervezésű hardveregységek. Ha a vállalat csakugyan belép az elektromosautó-piacra, alighanem áramvonalasítani fogják a technológiát.Forrás: SlashGear

Az Apple hardverei igen népszerűek, ennek ellenére maga a vállalat nem gyárt hardvereket. Valószínűnek tűnik, hogy ezt a megközelítést a járműgyártásban is megtartanák. Az még nem világos, hogy kire bíznák a jármű összeszerelését, de iparági pletykák a Hyundai-jal folytatott együttműködésről beszélnek. Bár ezt nem erősítették meg hivatalosan, a hír hatására a Hyundai tőzsdei részvényárfolyama több mint 20 százalékkal nőtt.

Autóipari szakembereket igazoltak le

A Bloombergnek nyilatkozó névtelen források szerint az Apple továbbra sem mondott le arról, hogy külsős partnerként fejlesszen önvezető rendszert autóipari cégeknek, és az sem elképzelhetetlen, hogy ennek a kedvéért végül dobni fogják az egész elektromosautó-projektet.

Az Apple 2014-ben hozzálátott egy elektromos jármű fejlesztéséhez, de 2016-ban lefújták a projektet, és inkább az önvezető egységre koncentráltak. A következő három évben az Apple több száz embert küldött el a projekten dolgozó csapatból, de mostanra számos járműipari szakembert igazoltak le:

  • 2019-ben csatlakozott hozzájuk Steve MacManus, a Tesla mérnöki gárdájának alelnöke. MacManus korábban más projekteken dolgozott az Apple-nél, de most egy autóbelsőkkel, szövetekkel, illetve járműteszteléssel és -gyártással foglalkozó csapatot vezet.
  • Doug Fieldet, a Tesla korábbi főmérnökét 2018-ban igazolta le az Apple, és azóta napi szinten felügyeli a járműprojektet. MacManus is neki jelent.
  • Jonathan Hive, a BMW járműtervező mérnöke korábban az Alphabet Inc. Waymo-projektjén is dolgozott.
  • Michael Schwekutsch, a Tesla korábbi alelnöke a járművezető rendszer fejlesztésével foglalkozik.
  • 2020 végén szerződtették a Tesla korábbi alelnökét, Stuart Bowerst, aki a Tesla önvezető technológiáért felelős csapatát vezette 2019 nyaráig.

Tavaly év végén az Apple az elektromosautó-projektet John Giannandrea, a mesterségesintelligencia-fejlesztésért felelős részleg vezetőjére bízta. Mindez arra utal, hogy a fejlesztés elsősorban az önvezető rendszerre összpontosít; a járművön egy kisebb hardveres csapat dolgozik. Ők felelnek a jármű dinamikai jellemzőiért, a hajtásvezérlésért, a biztonsági mechanikán, illetve a forradalminak ígért akkumulátoron. Ezenfelül azt kutatják, hogy milyen lesz azoknak a járműveknek a belseje, amikkel passzívan lehet közlekedni, és nem kell vezetni őket.

Az Apple 2017 óta teszteli az önvezető technológiáját a közutakon. 2019-ben a vizsgált járművek átlagosan 118 mérföldet (189 kilométert) haladtak anélkül, hogy a járműben tartózkodó sofőrnek bele kellett volna avatkoznia a vezetésbe.

Az Apple nem kommentálta a Bloomberg értesüléseit, de a cikk írásának pillanatában érkezett a hír, hogy csakugyan tárgyalásokat folytatnak a Hyundai-jal. A Hyundai szóvivője szerint az Apple több globális autógyártóval is tárgyal az együttműködési lehetőségekről, de mivel ezek a megbeszélések még korai szakaszban vannak, nem született döntés az együttműködésről.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: