Elon Musk: Megpróbáltam eladni a Teslát az Apple-nek

2020. december 23.
gazdaság
  • Link másolása
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • Tumblr
  • LinkedIn

„A Model 3 program legsötétebb óráiban” a Tesla alapítója, Elon Musk felvette a kapcsolatot az Apple vezérigazgatójával, Tim Cookkal, hogy felkínálja neki megvételre az elektromos autós céget. Állítása szerint „jelenlegi értéke tizedéért” hajlandó lett volna megszabadulni a Teslától, ami a Financial Times szerint az jelenti, hogy az Apple 60 milliárd dollárért szert tehetett volna a vállalatra. Ám Cook még abba sem egyezett bele, hogy találkozzanak.

Elon Musk a múltidézéssel arra a hírre reagált, hogy az Apple megveti lábát az elektromos autók piacán, 2024-ben jöhet az új gyártmány, forradalminak ígért akkumulátorral. A Twitteren Musk és mások is az új technológia mibenlétét firtatták.

Forrás

Nem megerősített hírek szerint az Apple monocellás LFP, vagyis lítium-vas-foszfát akkumulátorral hajtaná meg elektromos autóit, amihez Musk azt a megjegyzést fűzte, hogy „ha ez igaz, az furcsa”, illetve hogy a Tesla sanghaji gyárában már használ vas-foszfátot a közepes hatótávolságú modellekhez. A monocella alkalmazása erre a célra viszont szerinte elektrokémiai lehetetlenség, mert a szükséges feszültségnek csak a töredéke állítható így elő – hacsak össze nem kapcsolják a monocellákat.

Nehéz idők a Teslánál

Annyira nem meglepő, amit Musk most felfedett, nemcsak azért, mert érdekében áll, hogy némi káoszt teremtsen a későbbi potenciális versenytárs bejelentése körül, hanem azért is, mert 2013-ban valóban számos lehetőséget fontolóra kellett vennie a vállalat megmentése érdekében, mivel az eladások akkor még nem igazolták a várakozásokat. 2015-ös életrajzi könyve szerint abban az évben barátjával, a Google-alapító Larry Page-gel is szóbeli megállapodást kötött a Tesla eladásáról.

A könyv szerint az üzlet azért nem valósult meg, mert végül sikerült felfuttatni az elektromos autók eladását. A Model S-re már annyi megrendelést sikerült szerezni, hogy pénzügyileg össze tudta magát kapni a cég. Ehhez arra is szükség volt, hogy Musk a dizájn-, a mérnöki és a pénzügyi részlegről is a sales-re szervezzen át alkalmazottakat azzal a felkiáltással, hogy „ha ezeket az autókat nem szállítjuk le, akkor nekünk annyi”.

Az Apple-nek már a bejelentés is jót tett

Az Apple önvezető autók fejlesztésével foglalkozó divíziója, a Titan projekt már 2014 óta aktív, de a régóta formálódó tervek most kezdenek kézzelfogható alakot ölteni. A 2024-re beharangozott Apple-autó hírére a cég részvényeinek árfolyama kedden 2,9 százalékkal emelkedett, a vállalat részvénycsomagjának piaci értékét 59 milliárd dollárral növelve (ez önmagában több, mint a BMW piaci értéke). Eközben a Tesla-papírok árfolyama 1,5 százalékkal csökkent.

Elemzők szerint a Tesla lehet a legnagyobb kárvallottja annak, ha az Apple latba veti tekintélyes erőforrásait, óriási márkaértékét és logisztikai hátországát, hogy belépjen az elektromos autók piacára, amelynek jelenleg a Tesla a legnagyobb szereplője, a cég piaci értéke pedig az összes többi autógyártóét felülmúlja.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Botrányok ide vagy oda, ez bizony Elon Musk évtizede volt

Botrányok ide vagy oda, ez bizony Elon Musk évtizede volt

Bodnár Zsolt TECH 2019. december 30.

Steve Jobs halála után valakinek be kellett töltenie az excentrikus techmágnás szerepét, és Elon Musk szinte egy személyben gondoskodott az elektromos autók vagy az űrtechnológia felemelkedéséről. A csőd széléről felállt üzletembert közben azért elkapta a Twitter-kór, és nyilvános alázásban is részesült.