Óriási űrteleszkópot telepített a Bajkál-tó mélyére Oroszország

2021.03.16. · tudomány

Orosz kutatók helyezték üzembe szombaton a világ egyik legnagyobb víz alatti űrteleszkópját a Bajkál-tó mélyén. A 2015 óta épített teleszkópot arra szánják, hogy a jelenleg ismert legapróbb részecskéket, a neutrínókat tanulmányozza.

A Bajkál-GVD-nek (Baikal Gigaton Volume Detectornak) nevezett eszközt a világ legmélyebb tavában 750-1300 méteres mélységbe süllyesztették a parttól 3,5 kilométerre. A leptonok közé tartozó könnyű elemi részecskéket, a neutrínókat ugyanis nagyon nehéz kimutatni, de a víztömeg segít a felfedezésükben.

Az úszó obszervatórium húrokból áll, amelyekhez gömb alakú üveg és rozsdamentes acél modulok kapcsolódnak.

photo_camera Fotó: KIRILL SHIPITSIN/Sputnik via AFP

A projekt elsődleges célja a nagy energiájú kozmikus neutrínók fluxusának részletes vizsgálata és forrásaik felkutatása.

A modulokat nagy körültekintéssel eresztették a fagyos vízbe a jégbe vágott téglalap alakú nyíláson át.

photo_camera Fotó: BAIR SHAIBONOV/AFP

Dmitrij Naumov, az Orosz Tudományos Akadémia Magfizikai Kutatóintézetének munkatársa a jégen állva arról tájékoztatta az AFP-t, hogy „éppen alattunk egy fél köbkilométeres neutrínó-teleszkóp található”. A monstrumot néhány év alatt 1 köbkilométeresre bővítik.

photo_camera Fotó: KIRILL SHIPITSIN/Sputnik via AFP

A Föld másik hatalmas neutrínó-obszervatóriumát, az IceCube-ot az antarktiszi jég alá temették 2010-ben egy amerikai kutatóállomáson. A Bajkál-tavi obszervatórium, ha bővítik, méretben vetekszik majd vele.

photo_camera A Bajkál-GVD vezérlőpultjánál Fotó: BAIR SHAIBONOV/AFP

Az orosz kutatók szerint a Bajkál-GVD az északi félteke legnagyobb neutrínó-detektora, a Bajkál-tó pedig mélysége miatt a legideálisabb környezet a számára. Fontos tényező a víz tisztasága, az is, hogy édesvízről van szó, valamint hogy a tavat évi 2-2,5 hónapon át garantáltan jég borítja.

A teleszkóp cseh, német, lengyel, orosz és szlovák kutatók együttműködésének köszönhetően épült fel.